Nederlandse app-ontwikkelkit Mobowski wil 9.000 apps in vier jaar realiseren

Mobowski is een Nederlands bedrijf uit Hendrik Ido Ambacht dat een app-ontwikkelkit heeft gemaakt voor het iOS-systeem op de iPhone en iPod touch. De drie heren erachter denken 9000 klanten in 4 jaar tijd aan zich te binden.

Mobowski Alexis Vos iPhone ontwikkelkit headerDe Nederlandse jongens van Mobowski uit Hendrik Ido Ambacht denken goud in handen te hebben. Na een jaar ploeteren is hun oplossing klaar, waarmee mensen goedkoop een app kunnen maken. Bedrijven en individuen die op zoek zijn naar een iPhone-applicatie, hebben er opeens een extra optie bij. De ambities zijn groot: in vier jaar tijd moeten 9.000 apps in de App Store verschijnen. Maar loopt de App Store dadelijk niet helemaal vol met apps die sprekend op elkaar lijken? We vroegen het Alexis Vos van Mobowski.

iPhoneclub: Kun je eens kort uitleggen wat Mobowski precies is? En hoe jullie op het idee zijn gekomen?

Alexis Vos: Het idee ontstond begin vorig jaar. Ik vroeg me af of het mogelijk was om een soort MySpace voor apps te ontwerpen; dat bands op gemakkelijke, en vooral goedkope wijze een eigen app konden maken. Na wat brainstormen met collega’s en programmeurs Wolfgang en Gerhard Schreurs zijn we tot dit concept gekomen.

Mobowski is een platform waarmee iedereen zelf zijn eigen iPhone-app kan maken. Je kiest modules uit die je op de app wilt hebben (zoals een muziekspeler, video player, agenda, nieuws, fan corner, push notificaties) en je vult deze met je eigen teksten, afbeeldingen en mp3’s. Hoewel deze modules door iedereen vrij te gebruiken zijn, zijn ze met name gericht op de entertainmentindustrie. We hebben een eigen bibliotheek met thema’s die je de app kan meegeven, maar je kan de applicatie ook door een van onze ontwerpers laten maken. De app kan je altijd updaten met nieuwe content.

Jullie zijn met zijn drieën ongeveer een jaar bezig met de ontwikkeling van Mobowski. Wat waren de grootste vraagstukken/ knelpunten in het ontwikkelproces?

Het opzetten van de database was een grote puzzel. De plek waar de gebruikers content uploaden, komt uit in de database, die de content vervolgens naar de app moet sturen. Wat op welke plek moest komen was even puzzelen. Daarnaast moesten we ervoor zorgen dat de afbeeldingen op zowel de iPhone 3G(S) als het Retina-beeldscherm van de iPhone 4 er goed uitzien. Dit betekent dat we alle images van de klanten moeten schalen.

De site windt er geen doekjes om: dit appsjabloon is vooral geschikt voor muzikanten. Is dat niet een te beperkte doelgroep?

Het is geschikt voor iedereen eigenlijk. Het ligt er maar net aan hoe je de modules gebruikt. De wetenschapper Jaap Goudsmit gaat het gebruiken om zijn publicaties, presentaties en boeken mee te promoten. Scholen kunnen het gebruiken om hoorcolleges op te zetten, videoreportages van studenten journalistiek. Voor winkels en restaurants is mogelijkheid om pushberichten te gebruiken weer een heel interessante optie.

De startprijs voor een eigen app is minder dan 500 euro, maar op een eigen ontwerp zetten jullie een freelancer voor 600 euro extra. Hoeveel freelancers hebben jullie? Wat zijn de mogelijkheden voor een gebruiker zonder zo’n freelancer?

Wij hebben vijf ontwerpers die weten hoe je een goede themaset ontwerpt en aan welke (technische) voorwaarden een thema moet voldoen. De klanten geven aan wat het idee is en sturen, mits nodig, materiaal op waar wij gebruik van kunnen maken.

Mobowski kantoor profiel iPhoneclub

Met jullie producten wordt de App Store mogelijk overspoeld met tig dezelfde apps. Voelen jullie daar enige verantwoordelijkheid voor?

Een app van een artiest zal altijd min of meer dezelfde basisfunctionaliteit hebben: muziek, een agenda en video’s. Wie gaat dus bepalen welke artiest wel of niet op de App Store mag staan? Wij maken het juist mogelijk voor artiesten met een beperkt budget om zelf een goede app te ontwikkelen, die dankzij een eigen design er toch uniek aanvoelt. Veredelde RSS-feeds die gewoon wat nieuwsberichten doorzetten, horen inderdaad niet in de App Store thuis, maar de kritiek dat de App Store te vol is, vind ik een gepasseerd station.

Hoe zijn jullie op de huidige prijzen gekomen? Schrikt 15 euro per maand aan hosting niet af?

De meeste klanten van ons zullen ook een website hebben, dus die weten dat hostingkosten er nu eenmaal bijhoren. De prijzen hebben wij vastgesteld na gesprekken met potentiële klanten en de prijzen die ontwikkelaars vragen voor een aangepaste applicatie. Onze doelgroep is over het algemeen niet heel erg bekend nog met apps. Die wil je dus over de streep trekken met een lage prijs.

Jullie willen met de dienst maar liefst 9.000 apps faciliteren. Dat is een ongelooflijk aantal. Hoe gaan jullie dat doen en waar komen de klanten vandaan?

Dat willen we in vier jaar tijd bereiken ja. Met de wereld als afzetmarkt moet dat haalbaar zijn. Uiteindelijk willen we in zoveel mogelijk landen een sales- en marketingteam hebben, die daar de verkoop gaat verzorgen.

Welke toevoegingen kunnen we in komende versies van de software verwachten?

Meer interactieve mogelijkheden voor de gebruikers van de app ontwikkelen en wij willen meer diensten van buitenaf integreren, zoals Songkick, Soundcloud, Ning en WordPress.

Zijn jullie al bezig met een versie voor de iPad? Of staat die niet hoog op jullie
prioriteitenlijst?

Nee, we willen eerst de iPhone app uitbreiden en een Android-versie ontwikkelen. Daarna ga we kijken naar het tablet-formaat.

Een persoonlijke dan: welke app mis je zelf in de App Store en zou je graag willen zien?

Er zijn al veel apps waarmee je kunt bijhouden hoeveel calorieën je inneemt. Helaas vergt dat echter altijd veel werk. Het zou geweldig zijn als er een app is waarmee je een foto van je eten kunt maken, en dat daarvan automatisch de voedingswaarden worden genoteerd.

Meer Nederlandse ontwikkelkits

Mobowski is niet het eerste bedrijfje dat zich toelegt op eenvoudige bouwstenen om zelf een iPhone-applicatie mee te maken. In 2009 schreven we over het Nederlandse Steape, een webportaal dat ontwikkelaars via een drag-and-drop systeem de mogelijkheid geeft om eenvoudig een applicatie klaar te stomen voor de iPhone, maar ook voor Android en Windows Mobile. Het Amerikaanse Mobile Roadie ligt qua aanpak dichter bij Mobowski. Het is een dienst waarmee je prefab iPhone-applicaties kan maken, waarbij eveneens standaardmodules zijn voor muzieknummers, een fan wall, nieuws en videoclips. Mobile Roadie heeft meer dan 600 apps in de App Store uitgebracht van onder andere artiesten, sporters en boekauteurs. De dienst kost 499 dollar en vervolgens 29 dollar per maand voor het onderhoud van de app. Ze bieden ook een Pro-pakket aan waarbij kleurenschema’s aanwezig zijn en waarbij de gebruiker een online interface om een app mee te ontwikkelen heeft. Bij dat pakket zijn de startkosten echter 1999 dollar en bedragen de vaste kosten 99 dollar per maand.

Een inmiddels gestopt Nederlands initiatief is MUPPS, waarbij het de bedoeling was om iPhone-apps voor artiesten te maken. Maar MUPPS wordt niet meer actief aangeboden door The Crowds.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 22 september 2011, 13:55
Categorie Apple
Onderwerpen interview, ontwikkelaars

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.