Muziektelefoons verkopen beter dan mp3-spelers

Onderzoeksbureau MultiMedia Intelligence heeft berekend dat er vorig jaar meer muziektelefoons dan mp3-spelers zijn verkocht. Maar gek genoeg telt de iPhone daarin niet mee als muziektelefoon.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Sony Ericsson W980Nokia vertelt graag dat de bestverkochte digitale camera een Nokia is. Er worden nu eenmaal meer Finse mobieltjes met ingebouwde camera verkocht, dan digitale camera’s die daar speciaal voor bedoeld zijn. Met mp3-spelers lijkt het dezelfde kant op te gaan. Volgens een onderzoeksrapport van MultiMedia Intelligence zijn er in 2007 meer dan 500 miljoen muziektelefoons verkocht en dat aantal ligt veel hoger dan de 300 miljoen mp3-spelers die in datzelfde jaar over de toonbank gingen. Maar gek genoeg ziet MMI de iPhone niet als een muziektelefoon; er ontbreekt een cruciaal onderdeel.


Onder een muziektelefoon verstaat MMI namelijk een mobiele telefoon die muziek kan afspelen én die is voorzien van een geheugenkaartslot. Dat is een definitie waaraan de iPhone niet voldoet.

Er is nog een ander punt: dat er nu al meer meer muziektelefoons dan mp3-spelers verkocht worden, wil niet zeggen dat dit ze ook daadwerkelijk gebruikt worden om muziek te luisteren. Veel mensen kopen een toestel vanwege de vele functies die erop zitten, zonder zich te realiseren of ze die functies ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Bij aankoop van een mp3-speler is de kans heel wat groter dat ‘ie ook daadwerkelijk voor het luisteren van muziek gebruikt zal worden. MultiMedia Intelligence voorspelt dat in 2011 meer dan de helft van de 941 miljoen mobiele telefoons die dan worden verkocht, een muziektelefoon zal zijn.

Volgens Frank Dickson, chief research officer van MMI is muziek de eerste killer app voor operators. Mobiele operators zitten naar mogelijkheden te zoeken om hun omzet te vergroten. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door klanten een databundel te laten af te sluiten, maar niet iedereen heeft behoefte aan e-mail op de mobiele telefoon. Muziek is echter iets, waar iedereen wel een gevoel bij heeft. Muziek is dus big business; volgens MMI is de mobiele muziekmarkt eind dit jaar $6 miljard waard. In dat licht zijn Apple’s mogelijke plannen om “gratis muziek” voor iPod en iPhone aan te bieden nog niet eens zo slecht bedacht.

Via: Crave

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.