Grote technologiereuzen als Google en Apple storten zich inmiddels op augmented reality, de techniek om de werkelijkheid te verrijken met digitale informatie. Maar in 2009 pionierden drie Nederlanders al met de technologie op smartphones. Het van oorsprong Nederlandse Layar werd in 2014 verkocht aan concurrent Blippar. Twee van de originele oprichters willen Layar nu terugkopen, melden bronnen aan BusinessInsider.
Layar: pionier met augmented reality voor iPhone
Hoewel Apple zich met ARKit nu helemaal gaat richten op augmented reality, was Layar er in 2009 al vroeg bij. De gelijknamige mobiele app voor Android en iPhone toonde allerlei extra informatie op de werkelijkheid om je heen. Zo kon je bijvoorbeeld zien welke huizen te koop stonden op Funda, openingstijden van winkels raadplegen en bushaltes in je omgeving bekijken.
Overname door Blippar
In 2014 werd Layar overgenomen door het Amerikaanse Blippar, dat zich destijds vooral bezig hield met advertentieoplossingen voor grote merken. Blippar wilde de technologie van Layar in handen krijgen, maar heeft er daarna weinig mee gedaan. Als we de bronnen van BusinessInsider mogen geloven willen twee van de oorspronkelijke oprichters hun app nu terugkopen van Blippar. Maarten Lens-Fitzgerald en Raimo van der Klein zouden nog geen officieel bod hebben gedaan, maar slechts informeel hebben gezinspeeld op het terugkopen van Layar.
Visie en strategie
De twee oprichters zouden van mening zijn dat het Blippar aan een “visie en strategie ontbreekt”. Zelf zouden ze de doelen van de app wel kunnen verwezenlijken, aldus de bron. Het is echter nog maar de vraag of ze de app terugkrijgen. Oprichter Ambarish Mitra van Blippar zou het idee van de twee hebben afgewezen. In een officiële reactie stelt het bedrijf dat er geen officieel bod is gedaan op Layar, noch dat er een bod zou zijn afgewezen.
ARKit
Waarom de twee medeoprichters van Layar juist nu de draad met Layar weer willen oppakken wordt uit het stuk niet duidelijk. Mogelijk heeft het te maken met de komst van Apple’s ARKit. Daardoor kunnen ontwikkelaars nu zelf aan de slag met augmented reality-toepassingen. Ten tijde van Layar bestond dit raamwerk nog niet en moest het bedrijf het wiel nog zelf uitvinden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Leg je dag vast op iPad of Mac: Dagboek-app komt naar iPadOS 26 en macOS 26 Tahoe (met nieuwe functies) (24-06)
- WhatsApp toch niet van start met advertenties in de EU (voorlopig) (20-06)
- Met Adobe Firefly maak je met AI afbeeldingen én video's vanaf je iPhone (18-06)
- Deze standaardapps zijn nieuw in iOS 26, iPadOS 26, macOS 26 en watchOS 26 (12-06)
- Apple Design Awards 2025: deze apps en games blinken uit in design (volgens Apple) (04-06)
Waarom zouden ze (misschien veel) geld besteden aan het terugkopen van hun oude app. Ze weten toch precies hoe die in elkaar zat en kennen de technologie. Als ze daarmee verder willen, kunnen ze met de kennis en ideeën van nu toch gewoon een nieuwe App bouwen, met een iets andere naam. Layerz of Layers of zoiets.
Ik had de app toen, maar heb ‘m weinig gebruikt. Zag er toen weinig in.
Patenten denk ik?
Patenten kan je toch omzeilen: als er voldoende verschillen zijn. Er zal in de afgelopen jaren best veel veranderd en verbeterd zijn. Dus ze kunnen met een betere app komen, lijkt me.
Er zal vast (iets) in het contract hebben gestaan om geen soort gelijke app te bouwen.