iPhone kapot: hoe krijg je garantie in de VS?

Je hebt een iPhone in de VS gekocht en na een tijdje reageert het scherm niet meer of is er een ander defect. Wat doe je dan? Een Duitse iPhone-bezitter regelde een adres in de VS en stuurde de kapotte iPhone op: in een onverzekerde luchtpostenvelop van €7.

iPhone omwisselen of laten repararen in de VSOnze Duitse collega’s van iFun zijn de afgelopen twee maanden in de weer geweest met het laten repareren van een kapotte iPhone die in de VS was gekocht. Voor iedereen die er tegenop ziet om zijn iPhone bij een defect op te sturen, is het verhaal interessant om te lezen. Begin februari raakte het scherm van de iPhone 4GB defect, waarna de ongelukkige iPhone-bezitter contact opnam Apple in de VS. Daarbij bleek dat toestellen die in de VS zijn gekocht, alleen via een geldig Amerikaans woonadres kunnen worden gerepareerd. Je kunt het toestel niet zelf opsturen; Apple hanteert een pickup-service van UPS, die het kapotte toestel persoonlijk bij je komt ophalen.

Het regelen van een Amerikaans adres kan op verschillende manieren: via familie of vrienden, via kennissen die je op forums hebt ontmoet of via een Amerikaanse adresdienst zoals MyUS.com. Als de iPhone op het Amerikaanse adres is aangekomen, kun je de pickup-service van Apple bellen. Apple stuurt een UPS-doos, die een paar dagen later wordt opgehaald. Na een week arriveert een nieuw 4GB-model, die de Amerikaanse kennis richting Duitsland stuurt, met een verzekerde waarde van $600 (uiteraard afhankelijk van de verzender).

De Duitse iPhone-bezitter kreeg vervolgens een brief in de bus, met het verzoek om met factuur en Duitstalige productbeschrijving naar het douanekantoor te komen om het pakket af te halen. Omdat het toestel was omgeruild kwam het serienummer niet overeen, waar dus een oplossing voor gezocht moest worden. Uiteindelijk werd de waarde van de iPhone vastgesteld op $300 en kon de nieuwe iPhone met ZiPhone en iLibertyX onder handen genomen worden.

Het douaneproces zal in Nederland en België iets anders verlopen en het feit dat de doorlooptijd twee maanden is komt ook omdat de iPhone-bezitter drie weken wachtte voordat hij het toestel opstuurde. Maar duidelijk is wel, dat het vinden van een goed ‘adresje’ nog het meest lastige onderdeel in het hele traject is. Daarnaast schijnt Apple tegenwoordig nog strenger te zijn in de garantieafhandeling: niet geregistreerd bij AT&T is geen garantie. Hoe het in de andere, officiële landen is geregeld is ons helaas niet bekend. Iemand andere garantie-ervaringen?

Meer info: iFun

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 15 april 2008, 13:58
Categorie Achtergrond
Onderwerpen adresboek, defect, garantie, reparatie, unlock, vs, ziphone

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.