Bellen en appen op de fiets voorlopig niet verboden

Minister Schultz wil geen verbod op bellen of appen met je iPhone op de fiets. De huidige aansprakelijkheidsregels bieden voldoende mogelijkheden, vindt de minister.

fietsEr komt geen verbod voor bellen en appen op de fiets. Afgelopen september stuurde Tweede Kamerlid Sander de Rouwe (CDA) een voorstel om fietsers meer aansprakelijk te stellen voor ongelukken. Wie met één hand aan het stuur fietst om te kunnen bellen en whatsappen en daardoor een ongeluk veroorzaakt, zou de schade volledig moeten betalen. Nu komt nog tenminste 50% voor rekening van de automobilist. Begin februari heeft minister Schultz van Verkeer en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer weten dat ze niet van plan is de regels aan te passen.

Wél aansprakelijk

Dit wil overigens echter niet zeggen dat je met je iPhone in de hand kan fietsen en vervolgens niet aansprakelijk bent zodra het fout gaat. In de brief van de minister staat dat er nu al voldoende mogelijkheden zijn om schade te verhalen bij fietsers die zich onverantwoordelijk gedragen in het verkeer. In artikel 185 van de Wegenverkeerswet staat niet letterlijk dat bellen en appen op de fiets is verboden, maar de tekst is bewust algemeen gehouden zodat er geen specifiek gedrag hoefde te worden genoemd. Het voorstel van het CDA ‘zou ertoe nopen om in dit artikel een uitputtende opsomming van specifieke gedragingen te geven die een uitzondering op het aansprakelijkheidsregime rechtvaardigen,’ aldus minister Schultz. ‘De huidige tekst biedt voldoende mogelijkheden.’

De minister schrijft verder dat ze al bezig is met het stimuleren van verantwoord gebruik op de fiets. Er wordt ook nog gekeken wat de ervaringen zijn in het buitenland van een verbod op bellen op de fiets. In Duitsland en België is het al verboden om niet-handsfree te bellen op de fiets.

Hoeveel mensen bellen op de fiets?

Uit een onderzoek uit 2013 van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat gebruik van apparatuur het risico op een ongeval met een factor 1,4 verhoogt. Ongeveer 17% van de fietsers gebruikt bijna altijd een apparaat, vooral om muziek te luisteren (15%) en in veel mindere mate om te bellen (3%). Bijna 2% gebruikt een apparaat om informatie te zoeken. Kanttekening daarbij is dat de WhatsApp-gekte op het moment van het onderzoek nog niet echt had toegeslagen. Bijna eenderde van de 2.500 fietsers die meededen aan het onderzoek, gebruikt nooit een apparaat.

fietsmodus-app

Fietsmodus-app probeert jongeren veilig te laten fietsen

De overheid begon in september 2014 met de campagne ‘Aandacht op de weg’. Daarin werd de app Fietsmodus geïntroduceerd, waarmee het ministerie met de vijf grootste telecomproviders aandacht wil vragen voor afleiding in het verkeer door mail lezen, berichten versturen en Facebook checken. De doelgroep van jongeren in de leeftijd 12 t/m 21 jaar moest ermee worden verleid om de smartphone niet te gebruiken in het verkeer. Deelnemers konden via een app punten verdienen wanneer ze hun telefoon niet gebruikten op de fiets. De gespaarde punten waren om te zetten in beloningen, zoals bioscoopkaartjes. De app is nog steeds in de App Store verkrijgbaar.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 5 februari 2015, 13:43
Categorie Achtergrond
Onderwerpen fietsen, verbod

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.