iPhone-diefstal lijkt vaste prik bij DHL

iPhones die via een pakketdienst vanuit de VS worden opgestuurd, blijken op grote schaal doelwit van dieven. Eenmaal in handen van de koeriersdienst, verdwijnt de iPhone uit de verpakking. Het regent klachten bij de klantenservice van DHL.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

iPhone diefstal DHLIn de teamvergadering van de klachtenafdeling van DHL staat het thema Gestolen iPhones elke week op de agenda, zo meldt Henk van Ess van Voelspriet.nl. Hij ontdekte dat het klachten regent bij DHL omdat er regelmatig iPhones uit pakketten worden gestolen. Inmiddels zijn er huiszoekingen gedaan en arrestaties verricht.

Henk bestelt regelmatig iPhones via MyUS.com. Dinsdag na Pasen ontving hij een doos die vederlicht was. De doos was weliswaar gesealed, maar was toch ernstig toegetakeld (zie foto) en er zat geen iPhone meer in. Een intern onderzoek naar het probleem leidde tot verdere acties, waarbij Henk te horen kreeg dat het niet om een eenmalig probleem gaat; er blijken veel vaker iPhones te worden gestolen. Zowel Security als Klachtenservice bij DHL wisten te melden dat er nu huiszoekingen en arrestaties zijn gedaan. Maar daarmee is het probleem nog niet opgelost: hoe bewijs je dat de iPhone bij verzending al in de doos zat? En belangrijker nog: hoe krijg je je geld terug?

In zo’n geval blijkt de claimprocedure nogal lastig: dit moet via de Amerikaanse DHL worden gedaan. Omdat Henk zijn iPhones via Myus.com liet versturen, had hij een aanspreekpunt die hem daarbij kon helpen: het bedrijf zocht de videobeelden op van het moment dat de iPhone in de doos was gestopt. Ook dienden ze een claim in voor de waarde van het pakket, plus de gemaakte verzendkosten. Henk verwacht dat het goed afloopt met de claim, zodat hij zijn geld terugkrijgt. Wel moest hij nog een ander probleempje oplossen: de douanekosten die DHL in rekening bracht voor de lege doos. De afdeling die zich binnen DHL bezighoudt met inklaring van goederen, was niet op de hoogte van de diefstal en bracht doodleuk een naheffing van 40 euro in rekening. Gelukkig bleek dat ook te kunnen worden rechtgetrokken.

In het AD van vandaag kun je ook over deze iPhone-diefstallen lezen, zo meldde Henk ons via de mail. Overigens loopt er in ons forum een vergelijkbare discussie, niet toevallig met de titel ‘DHL en de verdwenen pakketjes’.

Lees het originele AD-verhaal bij Voelspriet.nl.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 6 april 2008, 13:28
Categorie Achtergrond
Onderwerpen bestellen, diefstal, koerier

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.