iPhone 3G: Apple geeft 1 jaar garantie en 2 jaar technische ondersteuning

Apple geeft 1 jaar garantie op de iPhone en 2 jaar gratis technische ondersteuning. Die garantie is lager dan gebruikelijk is, waarbij je zelf moet beslissen of het de moeite loont om aanvullende garantie bij te kopen.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

HelpApple geeft twee jaar gratis technische ondersteuning op de iPhone 3G. Dit is te lezen op de website van Apple, zo valt te lezen op de Nederlandse en de Belgische webpagina’s van Apple. Dat betekent overigens niet dat je ook twee jaar garantie op het toestel krijgt, want zoals de website van Apple uitlegt, gaat het bij technische ondersteuning alleen om het stellen van vragen over zaken die je niet begrijpt. De garantie op de iPhone is veel korter: slechts 1 jaar.

De service is veel ruimer dan die voor iPod-kopers, die binnen 90 dagen na aankoop maar één incident gratis mogen melden. Er geldt wel een voorwaarde voor deze technische ondersteuning voor de iPhone 3G: je moet ‘de iPod’ wel geabonneerd hebben op één van de exclusieve iPhone-aanbieders. Daarna mag je naar hartelust telefonisch vragen over installatie, opstarten en herinstallatie van software (vragen over restore zijn uitgesloten). Wat de hardware betreft mag je vragen stellen over eenvoudige configuratie, installatie, montage en verbindingen (waarbij we er maar vanuit gaan dat demontage ook is uitgesloten). Zodra Apple informatie over een oplossing heeft gegeven is de zaak daarmee afgedaan.

Voor iPhone is tot twee jaar technische ondersteuning beschikbaar wanneer de iPod is geabonneerd op de mobiele diensten van een van de exclusieve iPhone-aanbieders.

Apple Care

Er zit 1 jaar fabrieksgarantie op de iPhone, die je straks door aanschaf van Apple Care kunt uitbreiden naar 2 jaar. Zie het schema hierboven: de grijze balken laten zien wat je standaard krijgt, het rode balkje is extra als je Apple Care erbij aanschaft.

Apple Care iPhoneApple Care is de aanvullende toestelgarantie van Apple waarvoor je relatief veel betaalt (in de VS kost Apple Care voor de iPhone $69), maar wat zich bij problemen al snel terugbetaalt. Is er een probleem met je iPhone, dan wordt deze redelijk makkelijk door Apple vervangen door een nieuw exemplaar. De garantie heeft betrekking op reparatie en vervanging, vergoeding van onderdelen en arbeidsloon, wanneer er een probleem met je iPhone is. Je kunt de iPhone daarvoor naar de dichtstbijzijnde geautoriseerde Apple-dealer brengen of door Apple laten ophalen met een koerier.

De standaard garantietermijn van 1 jaar is eigenlijk heel laag, omdat veel mobiele operators op toestellen 2 jaar fabrieksgarantie geven. De Europese wetgeving schrijft ook een garantieperiode van 2 jaar voor, maar die wetgeving heeft Nederland niet overgenomen omdat sommige producten langer mee moeten gaan dan 2 jaar (bijvoorbeeld wasmachines en auto’s). Consuwijzer raadt het bijkopen van extra garantie trouwens af, behalve wanneer u bij onherstelbare schade recht heeft op een nieuw product. Dat zal niet letterlijk in de voorwaarden van Apple Care staan, dus wie mondig genoeg is kan ook ervoor kiezen om bij een defect na de garantieperiode zijn recht op garantie af te dwingen.

Met dank aan Daniël de Vries, die de tip op 6 juni al stuurde.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 13 juni 2008, 17:48
Categorie iDevices
Onderwerpen garantie, iPhone 3G, support

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.