Interview TeleTools/TeleWorld: ‘We hebben weer iPhones, maar het zijn Engelse modellen’

iPhoneclub had een interview met Tijs Diederiks van TeleTools/TeleWorld. Deze winkel verkoopt al enkele maanden de iPhone, maar biedt sinds een aantal weken alleen Britse modellen aan. Hoe zit dat?
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

iPhone Teletools AmsterdamAfgelopen week kregen we een e-mail binnen van Tijs Diederiks van TeleTools/TeleWorld: “Reeds enige tijd staan wij vermeld op jullie fantastische site. Wij waren door juridische stappen van Apple genoodzaakt de verkoop van iPhone’s uit de USA te stoppen. Sinds enkele weken verkopen wij de iPhone’s (8 en 16 GB) weer volop, maar deze zijn afkomstig uit de UK (met O2 label op de doos). Hiervoor hebben wij toestemming van Apple verkregen.” Dat riep natuurlijk vragen op: is Apple op jacht? Tijd om eens te bellen.

[OPMERKING: Dit interview is uitsluitend bedoeld om te informeren over de gang van zaken bij lokale winkeliers/handelaren. Bij sommige lezers blijkt het interview echter de indruk te wekken dat het om een advertorial gaat. Dat is nooit onze bedoeling geweest; bovendien hebben wij geen geld of andersoortige beloning of vergoeding ontvangen voor het publiceren van dit interview. Het inititatief tot het interview kwam van ons, niet van de winkelier.]

– “Tijs, hoe zit dat met die juridische stappen?”

“Wij hebben een boete moeten betalen voor de verkoop van modellen uit de Verenigde Staten.”

– “Ik wist helemaal niet dat Apple daar in Nederland zo achteraan zit.

“Ja, gigantisch. Ze kunnen namelijk heel veel doen. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat er nog partijen zijn die Amerikaanse modellen blijven verkopen. Zij zijn blijkbaar nog niet aangepakt door Apple. Als ze vervelend willen doen komen ze binnen en nemen ze alles mee… en ze hebben juridisch gezien nog gelijk ook. De grote GSM-zaken hebben allemaal een deal moeten maken met Apple, die zijn allemaal aangeschreven door de advocaat. Dat doen ze op zich heel terdege: ze sturen een mystery shopper en die koopt daadwerkelijk zo’n iPhone, zodat ze ook het bewijs hebben dat je inderdaad het Amerikaanse model verkoopt. En dan is het stoppen, want als je doorgaat dan komen er juridische stappen en dan heb je helemaal geen poot om op te staan.

Dat Amerikaanse advocatenkantoor Bird & Bird doet helemaal niets zonder accoord van Apple. Alles wat je hier communiceert wordt rechtstreeks vertaald en gaat naar Amerika. Het gaat om het intellectueel eigendom, dat wij met voeten hebben getreden door toestellen te verkopen die bedoeld waren voor de markt in de Verenigde Staten. Dat mag je niet, ook al is het tweedehands, elders in de wereld verkopen. Het is een hele strakke wetgeving met betrekking tot parallelimport.”

– “En nu verkopen jullie Britse iPhones?”

“Ja, Engelse modellen verkopen mag wel. Als we ze nog kunnen krijgen, want dat wordt steeds minder. We verkopen er elke week nog wel een stuk of twintig of zo, maar het is niet meer zo wild. Het wachten is op het nieuwe model natuurlijk.”

– “Maar hoe kan het dat Apple nu wel toestemming geeft, want dit is toch precies hetzelfde?”

“Nee, ze geven geen toestemming, ze kunnen niet anders. Dat verhaal van die Amerikaanse iPhones was heel simpel. Als je die wel verkoopt, dan kunnen ze een kort geding aanspannen. Dat winnen ze sowieso. Dan komen ze bij je binnen om je voorraad mee te nemen, maar ze kunnen ook zover gaan dat ze je boekhouding meenemen om te zien wat jij aan winst hebt gemaakt aan hun product. Je moet dat dan ook nog even allemaal terugbetalen, plus boetes etcetera, dus op het moment dat je dat doet, kun je je zaak wel sluiten want dat gaat over zoveel geld, dat is krankzinnig. Apple doet dat dus ook. Dat is no mercy: ook al kost het hun een miljoen om dat te regelen en levert het ze nog niet eens honderdduizend euro op, dat maakt niet uit. Daar valt helemaal geen speld tussen te krijgen. Mensen die nu heel lang de Amerikaanse modellen hebben verkocht, die hebben gewoon mazzel dat ze er gewoon tussendoor zijn geglipt. En die UK-modellen dat is heel simpel: die modellen zijn door Apple op de markt gebracht in de Europese Unie. En op het moment dat een product op een rechtsgeldige manier op de Europese markt belandt is, is het daarna vrij te verhandelen.”

– “O natuurlijk, vrij verkeer van goederen.”

“Exact. Dus wat heb ik gedaan: ik heb die advocaat gevraagd of ik wel modellen kan verhandelen die uit de UK komen. Dat hebben ze geïnformeerd en daar kwam uit: op het moment dat je zeker weet dat het uit de UK komt is het geen probleem. Wil je het zeker weten dan kun je ook nog het serienummer doorgeven, dan kunnen we dat natrekken en dan krijg je akkoord. Maar ik zei: er staat O2 op het doosje, er zit een Engelse stekker in en de rest is ook Engels. Toen zeiden ze: als dat zo is, kun je er wel 100% vanuit gaan dat het OK is. In die zin heb ik akkoord. Ik heb geen schriftelijke toestemming, maar wel een akkoordverklaring dat als het een Europees UK-model is, dat je het dan gewoon mag verkopen.”

– “Maar het is toch ook in de UK bijna onmogelijk om nog modellen in te kopen?”

“Het kan wel, maar heel duur. Sinds we deze modellen hebben, sinds februari of zo, verkopen we weer. Nu neemt het wat af omdat we veel mensen aanraden om te wachten. Maar er zijn nog steeds mensen die absoluut een iPhone willen hebben. Het is niet meer zoveel als vorig jaar: in oktober, november, december ging het opeens heel hard.”

– “Met honderden per dag?”

TeleTools“Nee, zoveel nu ook weer niet. Van jongens die via internet verkochten weet ik dat ze in totaal niet meer dan zo’n duizend hebben gedaan, dat klopt wel aardig. Eind januari hebben we een beetje becijferd dat er in de commerciële handel in totaal zo’n zes, zevenduizend verkocht waren in Nederland. En daarnaast hebben heel veel mensen een iPhone meegenomen uit Amerika. Die markt lijkt in Amsterdam heel groot, maar een iPhone is niet te verkopen buiten Amsterdam. Ga maar naar een willekeurige provinciestad en er is geen hond die 600 of 700 euro voor een toestel wil betalen.”

– “De operators zijn heel geheimzinnig hoeveel iPhones er nu eigenlijk actief zijn op de netwerken, misschien iets van twintig tot dertigduizend? Heb jij een idee?”

“Er zijn natuurlijk heel veel binnengehaald vanuit Amerika. Ik denk inderdaad dat er iets van twintig, dertigduizend in gebruik zijn in Nederland, waarvan het gros in Amsterdam.”

– “Hoe importeer je ze eigenlijk? Koop je een partij in één keer?”

“Nee, ik heb nooit zelf aan import gedaan. Ik koop het gewoon bij groothandels. Er zijn zoveel partijen die daar gespecialiseerd in zijn. Die importeren dat en ik verkoop het hier gewoon netjes met een Nederlandse factuur. We zetten Nederlandse taal erop en verder geven wij ook garantie op het toestel. Dat is een groot verschil met andere clubs. Veel internetbedrijven zeggen: je mag ‘m kopen maar als je iets hebt, bekijk het maar. We hebben bijvoorbeeld best een hoop iPhones gehad waarbij de onderkant van de LCD niet meer reageert. Het toestel heeft dan geen zichtbare valschade of zoiets. Ja, dan vervangen we dat gewoon. We doen heel veel reparaties voor de iPhone, nog steeds. We zijn ook de enige die dat ook echt aanbiedt.”

– “En als er een firmwareupdate komt?”

“Dat kunnen we ook doen, maar daar zijn wel kosten aan verbonden.”

– “Trek je er nou ook een specifiek publiek mee, mensen die wat meer zekerheid zoeken?”

“In het begin zag je vooral Apple-mensen erop af komen, veel mediabedrijven en veel binnenstadbedrijven. En dan ook meteen met tien, twintig tegelijk. Dat zijn gewoon bedrijven, die willen een factuur met BTW en dergelijke. Zelfstandige mensen die toch wel regelmatig in Amerika zijn, die kopen ‘m daar wel, maar als het bedrijven zijn zie je dat ze toch liever hier kopen omdat ze dan een factuur hebben en een aanspreekpunt als er wat is.
Het is wel een specifiek publiek, dat ook koopkrachtiger is dan het normale gsm-publiek. Je had in het begin ook wel mensen waarvan je zegt: je moet dat ding gewoon niet nemen. Dan deden ze het toch en kwamen ze geheid na een dag terug met: nou, het is toch niet echt iets voor mij. Het is een heel ander apparaat dan een normale gsm. Als je alleen iets zoekt om mee te bellen, moet je geen iPhone nemen. Dat kunnen wij dan wel roepen, maar mensen worden soms zo meegesleept door de hype.”

– “Gebruiken jullie voor unlocken en dergelijke dezelfde methoden als wij, doorsnee gebruikers?”

“Ja, daarbij werken we veel samen met de mensen van iFoneguide. Die sponsoren we ook, want anders sluiten ze constant je IP-nummer af. Het zijn mooie programmaatjes voor sms, gprs, voor talen en ook voor het importeren van contacten van je simkaart.”

– “Welke provider kiezen iPhone-kopers het meest?”

Vodafone is heel aantrekkelijk. A omdat het goed is, B omdat de bonus goed is en C omdat de internetbundel gewoon heel duidelijk is. Gewoon een tientje per maand. De andere hebben dat inmiddels ook, maar Vodafone was wel een van de eersten die dat had. We zeggen gewoon: wil je internetten via Wi-Fi dan is het een fantastisch apparaat. Wil je internetten op straat… ja, dan moet je gewoon wachten tot het nieuwe model er is, want dat is nu gewoon waardeloos. Via gprs internetten is niet iets wat je wilt. We krijgen nu trouwens heel veel vraag van mensen die carkits willen.”

– “Wat verwachten jullie eigenlijk van het nieuwe model, want als de iPhone in Nederland exclusief via een bepaalde operator wordt aangeboden kan de huidige handel toch helemaal wegvallen?”

“In die zin hoop ik voor ons, dat ‘ie voorlopig niet in Nederland komt. Dat maakt het voor ons alleen maar interessanter, want wij kunnen ‘m ongetwijfeld toch wel krijgen via kanalen elders in Europa. En dan kopen we hem misschien wel wat duurder in, maar dan wordt ‘ie in combinatie met een abonnement toch wel weer een stuk goedkoper. Dan blijft die handel voor ons gewoon doorgaan. En ook al komt ‘ie straks bij T-Mobile, dan kunnen wij ‘m toch blijven aanbieden met alle abonnementen.”

– “Is dat dan een soort van parallelimport?”

“Nee, geen parallelimport. We hebben het gewoon over Europese handel. Dat is ook de reden waarom we de iPhone uit Engeland wel mogen verkopen en die uit Amerika niet. Dat is niet meer tegen te houden. De officiële kanalen kunnen het straks alleen maar op één manier aanbieden; wij kunnen daar omheen en kunnen daarbij ons eigen beleid voeren.
Maar ik moet je zeggen: ik heb geen idee wat de prijsstelling van Apple wordt. Ik denk dat ze wel geleerd hebben van de fouten in distributie bij het eerste model. Ik heb gehoord dat ‘ie iets dikker is, maar dat is ook allemaal gissen. UMTS vraagt veel meer batterijcapaciteit, dus hoe ze dat opgelost hebben… ik ben heel benieuwd. We waren eigenlijk nooit zo’n Apple-club, maar sinds de iPhone op de markt is: alles wat Apple op de markt brengt is toch wel goed spul en goed doordacht.”

– “Als mensen nu de winkel inlopen om een iPhone te kopen en ze lopen toch met een ander toestel de deur uit, wat voor toestel is dat dan?”

“Het gebeurt wel dat mensen toch teleurgesteld zijn in wat ‘ie kan. En dan kom je toch vaak uit bij een Nokia E61i of zo, of toch ook een N95 want die heeft wel snel internet en GPS en dergelijke. Snel internet en GPS zijn toch wel functionaliteiten die mensen eigenlij verwachten… Of een HTC, bijvoorbeeld de HTC Touch hebben we redelijk veel verkocht aan mensen die toch niet voor een iPhone hebben gekozen.”

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 2 juni 2008, 11:31
Categorie Providers
Onderwerpen abonnementen, firmware, kopen, t-mobile, unlock, winkelen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.