BlackBerry en Palm snoepen marktaandeel van iPhone

Apple heeft het afgelopen kwartaal marktaandeel verloren in de VS. Dat komt niet omdat Apple het zo slecht deed, maar omdat de twee grootste concurrenten RIM en Palm zo goed presteerden.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Palm CentroIDC heeft de peilstok in de verkoopcijfers in de eerste drie maanden van 2008 gestoken en komt tot de conclusie dat het marktaandeel van de iPhone dramatisch is gezakt: van 26,7% naar 19,2%. Het gaat hierbij niet om toestellen die in gebruik zijn, maar verkoopcijfers van nieuw verkochte toestellen.

Analisten van IDC wijten het niet aan zwakheden bij Apple, maar zeggen dat rivalen zoals Palm en RIM het bijzonder goed hebben gedaan. RIM sprong omhoog van 35,1 naar 44,5 procent tussen het vierde en het eerste kwartaal. Dit deden ze door het verder uitbreiden van de BlackBerry-aanbod naar de bovenlaag van thuisgebruikers. Dit is een nieuwe markt voor het bedrijf, dat zich voorheen vooral op zakelijke klanten richtte.

Palm ging in marktaandeel van 7,9 procent naar 13,4 procent, grotendeels dankzij de Centro: een goedkope smartphone, gericht op beginnende en prijsbewuste consumenten. Samsung zag het marktaandeel ook stijgen: van 5,1 naar 8,6 procent dankzij een nieuwe Windows Mobile-smartphone die ze via Verizon aanbieden. Motorola is de enige toestelfabrikant waarvan het marktaandeel omlaag ging: van 7,5 naar 2,6 procent!

Toch denkt IDC dat de iPhone op langere termijn wel invloed heeft op de resultaten van andere toestelaanbieders. In de zomer kunnen we ook al een verschuiving verwachten, als RIM’s BlackBerry Bold en de 3G iPHone beschikbaar komen en klanten van andere toestelaanbieders zullen wegtrekken. Voor beide fabrikanten gaat het om de eerste keer dat ze een 3G-toestel uitbrengen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 2 juni 2008, 4:08
Categorie Achtergrond
Onderwerpen 3G, blackberry, bold, markt, oberhausen, palm

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.