Eerste entertainmentsysteem met iPads in vliegtuigen

Bluebox Avionics gaat een in-flight entertainment-systeem op basis van iPads maken. Vanaf juli gaat de eerste luchtvaartmaatschappij van start.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

in flight ipadBluebox Avionics heeft als eerste aangekondigd dat ze een in-flight entertainmentsysteem gaan maken, waarin de iPad een centrale rol speelt. Bluebox levert dergelijke systemen al voor lange afstandsvluchten en gebruiken daarbij apparaten van onder andere Archos om de passagiers onderweg te vermaken met spelletjes en films. De nieuw ontwikkelde Bluebox Ai maakt gebruik van een iPad. Luchtvaartmaatschappijen hebben al interesse getoond en de eerste installaties gaan vanaf juli van start.


Bluebox gaat een eigen security-oplossing toepassen en levert de iPad met voorgeïnstalleerde games, films en e-books. Ook kunnen luchtvaartmaatschappijen hun eigen apps op de iPad laten installeren. Daarbij zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan Virgin’s iPhone-applicatie om vliegangst tegen te gaan of de Jet Lag Fighter om een nare jetlag te voorkomen, eveneens van Virgin.

Wie meer wil weten kan deze week op de Aircraft Interiors Expo in Hamburg terecht (18 tot 20 mei, standnummer 6F32).

Meer info: bluebox

Reacties: 8 reacties

  1. Het enige probleem dat ik voorzie is dat als ze deze iPads monteren in de stoel voor je, je een lamme arm krijgt.

  2. is het niet zo dat de iPad een maximum “gebruiks-hoogte” heeft van 3000m?

  3. @Maarten: Je gebruikt toch ook je iPhone/iPod touch in het vliegtuig…

  4. de druk in een vliegtuig is toch gelijk aan de normale druk(normale hoogte)
    dus die 3000m geldt dan toch alleen voor op een berg ofzo en niet in een vliegtuig ?

  5. dat hoop ik dan maar 😛

  6. @Maarten:
    Ik verwacht dat dit geldt voor bijvoorbeeld GPS en de Digital compass. WiFi lijkt me niet dat er problemen mee kunnen zijn, maar dat mag toch niet in een vliegtuig. De rest van de hardware die niet afhankelijk zijn van een externe bron zal het gewoon moeten werken. Zoals paul: al zegt; de druk is in een vliegtuig hetzelfde dus voor de hardware en de software als hier op de grond. Wat er verder anders in de lucht op 3000M hoogte weet ik niet..

  7. Origineel geplaatst door paul
    3000m?

    Druk in een verkeersvliegtuig op grote hoogte (10km) is ongeveer gelijk aan de druk op 8000feet hoogte das ongeveer 2500m

  8. Denk niet dat de economy-class erover beschikt. Dat zal voorlopig wel om business-class vliegers zijn.