Een Ducati koop je op een iPad (reportage)

Ducati is overgestapt op iPads voor het configureren en kopen van motoren. Ingeborg van Lieshout bezocht voor iCulture de Ducati-fabriek en vertelt hoe het bedrijf met iPads werkt.
Redactie - · Laatst bijgewerkt:

ducati ipad 3Ingeborg van Lieshout reisde (mede) voor iCulture af naar de Ducati-fabriek in Italië. Ze maakte er deel uit van een klein groepje journalisten, dat door Ducati was uitgenodigd om te kijken hoe de motoren worden gemaakt… met iPad-apps.

De keynote van Apple CEO Tim Cook van 12 september 2012 zullen bezitters van een iPhone5 zich wel herinneren. De Italiaan Mario Alvisi ontkurkte tijdens die keynote een flesje prosecco. De it-manager bij motormaker Ducati ontving zojuist een sms-je met de tekst: “Hij heeft het gedaan”. “Hij” was in dit geval Tim Cook, en “het” was het tijdens die keynote als toonaangevend voorbeeld laten zien van de app van Ducati.

“Bijna alle bedrijven in de Fortune 500 testen iPads en investeren in custom apps, wat je bij een PC niet ziet gebeuren,” hoor je Cook rond 07:55 zeggen. “De iPad app helpt Ducati en haar dealers motorfietsen samenstellen voor hun fortuinlijke klanten.” Zo lieert het ene A-merk zich aan het andere. Naast superieuriteit in technologie zijn ook de hoge prijs en het eigenzinnige karakter overeenkomsten tussen beide merken. Ducati, inmiddels dochterbedrijf van Audi dat weer deel uitmaakt van Volkswagen, twijfelde niet over de drager van hun nieuwe systeem. Het moest de iPad worden. “Een iPad werkt snel, is technologisch hoogstaand en gebruiksvriendelijk, net als onze motoren,” zegt Alvisi. Commercieel en vrij vertaald: “Apple, because we’re worth it.”

IT is sexy (in Italië)

Ducati kampte met ontevreden klanten omdat dealers loze beloften deden over welke motorfiets of welk onderdeel wanneer geleverd kon worden, simpelweg omdat ze niet wisten wanneer. Het overzicht en inzicht moest beter. Zo ontstond het DCS (Ducati Communication System) dat dealers alleen op een iPad kunnen gebruiken. Alvisi bezocht al twee jaar geleden met partner Accenture een groot aantal dealers om hun wensen leidend te laten zijn als voorwaarden voor de app. De app zou een ‘Sexy IT system’ worden. En dat is het ook best geworden. De app die zes oude Excel-gebaseerde systemen vervangt is strak vormgegeven in zwart-wit met natuurlijk rood (de kleur van Ducati).

ducati ipad 1

ducati ipad 2

Online en real time

Beschikbaarheid, timeframes, inventaris, alles is in de app via SAP gekoppeld aan de werkelijke fabriek in Bologna. Alsof je van bovenaf daar in de rekken kunt kijken. Een uitkomst voor de 796 dealers in 87 landen (die nu allemaal wifi in de zaak moeten hebben). Zo heeft hij van iedere fiets de software updates, onderhoud en contact met de eigenaar op een rij. Een bestelling gaat niet meer per mail naar Bologna, maar real time in de app. Je kunt direct de exact datum zien waarop je je nieuwe Duc kunt ophalen. De levertijd is van 9-12 maanden verbeterd naar maar 40-50 dagen.

ducati showroom

Drag en drop een uitlaat

De catalogus met opties mag in de papierbak. Met als gevolg dat de dealer meer tijd heeft voor persoonlijk advies aan de klant. Bij een bezoek aan de showroom kan hij met de Configurator in de app samen met jou je eigen fiets customizen. Met advies van de dealer kies je een windscherm, uitlaat, carbon onderdeeltjes tot wel 300 stuks die je op een van de 6 motormodellen naar keuze kunt draggen en droppen. Tot aan de bijpassende helm en sokken. Je kunt op het resultaat inzoomen om te kijken hoe alles precies staat. De gevolgen voor wat dat onderaan de lijn voor bedrag oplevert zijn direct inzichtelijk. Voor Ducati stijgt de verkoop van accessoires en kleding. Het resultaat is dat 2012 voor Ducati een financieel record jaar werd. En dat wij klanten de mogelijkheden van online shoppen met het advies en de experience die je bij zo’n speciaal merk niet wil missen kunnen combineren.

ducati fabrieksmedewerkers

ducati productie 2

90% Mac

Ducati verbindt zich met hun DCS voor lange tijd aan Apple. Logisch, legt David James, persmanager en CEO van Ducati Noord-Amerika uit: “De USB-stick onder het zadel monitort je rijgedrag. Een coole tool, maar hij werd weinig gebruikt. In een enquete vroegen we eigenaren van zo’n Ducati waarom ze de functie niet gebruikten. Het vakje “omdat ik een Mac heb” werd 9 van de 10 keer aangekruist. De tool was op Windows gericht. “Het is duidelijk dat de Ducatisti (zo worden de eigenaren van zo’n scheurijzer genoemd) zelf het verband tussen Ducati en Apple al gelegd hadden.

ducati 1

IBM computers en vieze handen

Een kijkje in de fabriek van Ducati mochten we ook nemen. Een beetje naïef misschien, maar ik verwachtte robotarmen, een lopende band en witte overalls en mondkapjes. En veel iPads natuurlijk. Maar de in 1926 in Bologna opgerichte fabriek is toch echt nog handwerk. De drie broers Ducati begonnen met het bouwen van radio’s, logisch in de stad van uitvinder Marconi. Pas in 1946 kwam de eerste Ducati-motor op de markt. Een kit waarmee je je eigen fiets ombouwt tot een 1,5 pk racemonster. Als het elektrisch was zou ik het nu kopen. Maar Ducati koos steeds meer de weg van snelheid en racecircuits. In Bologna werken 979 werknemers stuk voor stuk in Ducati-shirt, -overall of -hoodie in 71.000 m2 oude betonnen hallen aan 160-300 motoren per dag (in het voorjaar gaat de productie omhoog). Hier staan echte mannen en zelfs een enkele vrouw gezamenlijk aan hun merk te werken. Gewoon met vieze handen, herrie, steekwagentjes en IBM-computers. De slecht geprinte A4-tjes met ‘per spedizione’ op zo’n klaar exemplaar wekken vertrouwen. Dit is echt handwerk waar Luigi en Mario persoonlijk garant voor staan. En daar moet Apple misschien maar beter wegblijven. Of het moet in de vorm van een iPhone in de broekzak van Luigi zijn.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 februari 2013, 22:00
Categorie Apple
Onderwerpen motorola, rijbewijs, rijexamen, uitgaven, volkswagen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.