Djingo Orange

Europese providers werken aan eigen Siri-concurrent

De grote Europese providers ontwikkelen een spraakgestuurde assistent die via speakers, smartphones en tv-remotes gaat werken. Hebben ze nog een kans?
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

De Europese telecomreuzen Orange en Deutsche Telekom, moederbedrijf van T-Mobile, zijn bezig een eigen spraakgestuurde assistent te ontwikkelen. Ze willen op die manier meer zijn dan een datapijp. Djingo wordt een platform voor kunstmatige intelligentie, die reageert op stem en tekst.

Djingo Orange

Djingo: eigen slimme assistent

Orange CEO Stephane Richard onthulde de plannen op de jaarlijkse Hello Show. Het wordt een concurrent van Siri, maar dan gericht op activiteiten die interessant zijn voor de provider. Zo wil Orange dat je met de assistent sms’jes kunt versturen en dat er interactie mogelijk is met Orange’s contentdiensten. Volgens planning zal Django begin 2018 geïntroduceerd worden.

Djingo zit voorlopig verwerkt in een donut-achtige speaker, waarmee je muziek kunt afspelen en tweets kunt publiceren. “Djingo is erudiet”, aldus Richard. “We hebben al onze wiskundige en kunstmatige intelligentie erin gestopt.” De providers willen Djingo inbouwen in allerlei apparaten, zoals speakers en tv-afstandsbedieningen met microfoon. De telecomreuzen denken Djingo beschikbaar te stellen via een smartphone-app, maar ze denken ook aan een concurrent van Amazon’s Dash-knop, de knop waarmee je bijvoorbeeld wc-papier of wasmiddel kunt bestellen als het op is. Met Orange’s Livebutton kun je vier acties programmeren, waaronder het online bestellen van producten en het versturen van een vooraf ingetikt berichtje.

Djingo Assistent

Om de aandacht te vragen van de nieuwe assistent roep je het commando “OK Djingo”, waarna je in de speaker spreekt of iets in de smartphone-app intikt. Hoe geavanceerd Djingo wordt is nog even afwachten. Een gevaarlijke concurrent van Siri zal het waarschijnlijk niet worden. Apple heeft een paar jaar voorsprong met Siri en het zit al standaard ingebouwd in iOS. Bovendien lijken de operators hun pijlen meer te hebben gericht op het nadoen van Amazon, dan van Apple. Wat de intelligentie betreft zouden de providers wel eens grote sprongen kunnen maken, want ze gebruiken daarvoor IBM’s Watson, dat al een paar jaar bestaat.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 april 2017, 9:21
Categorie Providers
Onderwerpen assistent, intelligentie, kunstmatige intelligentie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.