De toekomst volgens iSOMA: reclame in iPhone-applicaties

Smaato introduceert op de beurs CTIA hun oplossing iSOMA, een mobiel advertentieplatform waarmee ontwikkelaars reclame in iPhone-software kunnen opnemen. Verschillende partners maken er al gebruik van.

Your Ad HereSmaato laat op de beurs CTIA een preview zien van iSOMA, een aangepaste versie van het Smaato Open Mobile Advertising-platform voor de iPhone. Met SOMA kunnen ontwikkelaars hun mobiele applicaties voorzien van advertenties. Op die manier kunnen ze straks meer verdienen dan de 70% die ze in de iPhone App Store krijgen. De iSOMA API is gratis te downloaden na afloop van de CTIA. Smaato gebuikt de advertentieoplossing al op andere mobiele platformen, waaronder JavaME, Symbian, Windows Mobile, Palm OS en BlackBerry.


Met iSOMA kunnen ontwikkelaars hun applicaties met een mooi woord ‘monetizen’. Oftewel: advertenties plakken in je software. In games gebeurt dat al veel langer: in een racespelletje zijn de reclameborden langs het parcours bijvoorbeeld voorzien van betaalde advertenties. Smaato gaat op CTIA nieuwe partners aankondigen, zoals Cellity, Funambol, Go Life Mobile, Jibe Mobile, MobiComp, Mocondi, MotionApps, Mobifusion, Quickoffice, Spotigo, en Spodtronic. Ook Screentonic van Microsoft maakt er gebruik van.

De vraag is natuurlijk: zitten we erop te wachten, reclame in mobiele software? Quickoffice maakt bijvoorbeeld kantoorsoftware voor mobiele apparaten. Kan tijdens het geven van een PowerPoint-presentatie opeens een banner over het scherm vliegen? Hetzelfde geldt voor Funambol, dat een gratis Exchange-achtig alternatief aanbiedt. Net als bij Hotmail staan onder je e-mailberichten voortaan reclameboodschappen?

Wat vinden jullie: is reclame acceptabel in ruil voor gratis of goedkopere applicaties?

Meer info: Smaato

Informatie

Laatst bijgewerkt
2 april 2008 om 22:21
Onderwerp
Categorie
Apple

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.