Consumentenbond: ‘Smartphoneverzekeringen dekken vaak dubbelop’

Smartphoneverzekeringen beloven vaak dekking voor schade waarvoor je al bent gedekt, aldus de Consumentenbond.

Beste Koop ConsumentenbondNederlandse smartphonebezitters zijn met het aanschaffen van een speciale telefoonverzekering vaak dubbel gedekt, aldus de Consumentenbond. Veel van de mogelijke iPhone-schade wordt al gedekt door een inboedelverzekering, kostbaarhedenverzkering of een reisverzekering. De aparte smartphoneverzekeringen bieden vooral speciale dekking in het geval van een technisch defect. De Consumentenbond raadt daarom ook aan om nog niet in de winkel een verzekering af te sluiten, maar om thuis de kosten en voorwaarden te bekijken en vergelijken.

Volgens de Consumentenbond is er bij de meeste verzekeraars ook vrij veel tijd om te beslissen, waardoor je niet vereist bent om in de winkel al het verzekeringspakket af te sluiten. Een kritische blik werpen op de algemene voorwaarden raadt de Consumentenbond hoe dan ook aan: van de 22 geteste verzekeringen weten slechts 9 een zes of hoger te scoren. Consumenten betalen bij verzekeraars ongeveer 110 euro per jaar voor een smartphone van 500 euro – een bedrag waarvoor bij sommige partijen diefstal of verlies niet wordt gedekt.

Apple introduceerde eerder dit jaar in Nederland AppleCare+, een verzekeringspakket waarvoor je eenmalig 99 euro betaalt. Daarna kun je de iPhone tot twee keer laten repareren voor een eigen risico van 69 euro. Met dat bedrag komt Apple in het lijstje met duurdere partijen terecht, zo concludeert de Consumentenbond. Goedkoper is de ANWB, waarbij je voor 48 euro per jaar bent verzekerd. Deze verzekering is bedoeld voor mobiele apparatuur in het algemeen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 17 december 2013, 17:22
Categorie Achtergrond
Onderwerpen consumenten, zorgverzekering

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.