Consumenten verliezen interesse na iPad-aankondiging

In een recent onderzoek van Retrevo blijkt dat maar 9% van de ondervraagden van de iPad heeft gehoord en er eentje wil kopen. Is dat zorgwekkend nieuws?

ipad kopenPaniek bij Apple? Uit een onderzoek blijkt namelijk dat maar weinig mensen de iPad willen kopen. Dat blijkt uit gegevens van Retrovo, die zowel voor als na de aankondiging interviews hield. Onderstaande grafiek toont de verschuivingen. Aanvankelijk lijkt het optimistisch: voor de aankondiging was 3% op de hoogte van de iPad én geïnteresseerd om er eentje te kopen. Na de aankondiging was dat percentage gestegen naar 9%. Goed nieuws: een verdriedubbeling!


Tegelijk ging echter een ander percentage drastisch omhoog: aanvankelijk antwoordde 26% wel van de iPad te hebben gehoord, maar was niet geïnteresseerd om er eentje te kopen. Na de aankondiging groeide het aantal niet-kopers echter naar 52%! Dat is ‘slechts’ een verdubbeling, maar maakt het percentage niet-geïnteresseerden wel tamelijk hoog: 70% van de ondervraagden wil de iPad niet kopen. De overige 30% wil wel eentje kopen (9%) of heeft eerst meer informatie nodig (21%).

ipad kopen

Dramatische cijfers? Toch niet helemaal, want 30% is een marktaandeel dat Apple met de Mac en de iPhone ook niet eens haalt. Het is nog te vroeg om doemscenario’s uit de kast te halen: vlak voor de lancering van de iPhone beweerde 14% op de hoogte te zijn van Apple’s telefoon en van plan om er eentje te kopen. Dat ligt niet zover af van de 9% die de iPad nu in dit onderzoek haalt, zeker als je bedenkt dat het om een compleet nieuwe productcategorie gaat. Rond diezelfde tijd was er trouwens een onderzoek die je toch weer even aan de betrouwbaarheid van statistieken deed twijfelen: 90% van de Amerikanen dichtte de iPhone betere eigenschappen toe dan hun huidige mobieltje.

ipad kopen

Via: Retrevo

Reacties: 17 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.