iPhone-hoesje China

Chinees bedrijf mag merknaam iPhone gebruiken

Het Chinese bedrijf Xintong Tiandi mag de merknaam 'iPhone' gebruiken voor hoesjes. Apple verloor in de rechtbank, omdat de aanvraag voor de handelsnaam later was verwerkt.

Een Chinese rechtbank heeft het bedrijf Xintong Tiandi toestemming gegeven om de merknaam iPhone te gebruiken. Apple is als sinds 2012 in een juridisch gevecht verwikkeld over de merknaam. Apple vindt dat ze het exclusieve recht hebben om de naam ‘iPhone’ op producten te plakken, terwijl de hoesjesmaker daar anders over denkt.

iPhone-hoesje China
Misschien nog een mooi handgemaakt iPhone-hoesje nodig van het bekende merk ‘iPhone’?

Chinees bedrijf vroeg merknaam later aan

Technisch gezien had Xintong Tiandi de merknaam eerder te pakken. Al in 2002 diende Apple een aanvraag in, maar door traagheid van de ambtelijke molens werd het pas in 2013 (!) goedgekeurd voor klasse 9, elektrische en wetenschappelijke apparaten. In 2007 diende Xintong Tiandi pas de merknaam in voor klasse 18, lederen goederen. Zij kregen in 2010 toestemming om de merknaam te gebruiken, dus een paar jaar eerder dan Apple. Je kunt er vanuit gaan dat ze bij hun aanvraag sterk geïnspireerd waren door de pas aangekondigde telefoon van Apple, maar in China zijn dit soort zaken minder goed voorspelbaar. Het is een van de redenen waarom miljardair Carl Icahn al zijn aandelen Apple heeft verkocht: Apple doet steeds betere zaken in China, maar de wetgeving en censuur zijn er onvoorspelbaar.

De Chinese rechtbanken en het lokale patentbureau van China vinden nu dat Xintong Tiandi recht heeft om de naam te gebruiken. Zij waren immers als eerste eigenaar van de merknaam. Apple vocht door tot het hooggerechtshof, maar greep uiteindelijk mis. Xintong Tiandi is uiteraard blij met de overwinning. Zij zien het als een overwinning van de vrije markt. “We zullen volledig gebruik maken van de iPhone-merknaam en samen met Apple eraan werken om te zorgen dat iPhone-consumenten er profijt van hebben.

iPhone-hoesje van Chinees bedrijf.

Maar we hebben zo’n donkerbruin vermoeden dat Apple helemaal niet staat te springen om samen met deze hoesjesmaker mooie producten te maken. Eén meevaller: de Chinezen kunnen de merknaam alleen gebruiken voor hoesjes, niet voor Android-iPhone-klonen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 3 mei 2016, 20:42
Categorie Apple
Onderwerpen handelsmerk, merknaam

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.