Apple voert in iOS 6 Advertising Identifier in, als vervanger van UDID

Adverteerders kunnen in de toekomst gebruik maken van de Advertising Identifier. Dit is een vervanger van de UDID.

advertising-identifierApple wil niet langer dat ontwikkelaars UDID’s gebruiken voor banners en het in de gaten houden van gebruik van apps. In iOS 6 zal de UDID (een unieke code, gekoppeld aan je iOS-toestel) niet meer gebruik worden voor dit soort toepassingen. In plaats daarvan kunnen adverteerders gebruik maken van een nieuwe Advertising Identifier. Dit is niet gekoppeld aan persoonlijke informatie en is bovendien niet permanent.

Of er voor ontwikkelaars een soortgelijke Developer Identifier komt, is nog niet bekendgemaakt. Adverteerders kunnen met de Advertising Identifier nog steeds bijhouden hoe vaak een bepaalde advertentie bijvoorbeeld is getoond en of erop is geklikt, maar het is niet meer te koppelen aan persoonlijke informatie. De gebruiker kan het ook uitschakelen, zoals op de afbeelding hierboven is te zien.

Alle advertentienetwerken moeten in de toekomst gebruik maken van de Advertising Identifiers, maar de overstap zal geleidelijk plaatsvinden. Het kan dus gebeuren dat je op de komende maanden nog steeds op de oude manier getrackt wordt door advertentienetwerken.

Dat Apple niet langer wil dat er gebruik wordt gemaakt van de UDID, is omdat bijvoorbeeld gamenetwerken zoals OpenFeint je Facebook-profiel koppelden aan je UDID. Daarmee is ook de naam, woon- en werkplaats en andere persoonlijke data te achterhalen. Later bleken veel andere gamenetwerken ook UDID’s aan persoonsgegevens te koppelen. Onlangs lekte een bestand met ruim 1 miljoen UDID-gegevens uit via hackersorganisatie AntiSec. Aanvankelijk zouden ze afkomstig zijn van de FBI, maar appontwikkelaar BlueToad bleek de uiteindelijke bron.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 13 september 2012, 19:45
Categorieën Apple, Apps
Onderwerpen reclame, udid

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.