Ongelukken op spoorwegovergangen
In 2016 botste een Amerikaanse forenzentrein op een vrachtwagen, waarbij één persoon overleed en 32 passagiers gewond raakten. De vrachtwagenchauffeur zou bij een spoorwegovergang rechts zijn afgeslagen, het spoor op. Het zou te maken hebben met acute vermoeidheid en met het feit dat de trucker zich op onbekend terrein bevond. Volgens de website Politico zouden techbedrijven als Apple en Google dit kunnen voorkomen, door mensen nadrukkelijker te wijzen op spoorwegovergangen. Navigatie-apps zouden je er bovendien op kunnen wijzen dat de route via het spoor niet de snelste weg is – behalve wanneer je ín de trein zit.
Volgens de veiligheidsexperts overlijden er jaarlijks honderden mensen bij spoorwegovergangen. Automobilisten vertrouwen in toenemende mate op hun navigatie-apps om te weten waar ze moeten afslaan. Het National Transportation Safety Board (NTSB) heeft nu een aanbeveling de deur uit gedaan aan bedrijven als Apple, Google, TomTom, MapQuest, Garmin, Omnitracs, Inrix en dergelijke. De techbedrijven moeten extra waarschuwingen geven dat je niet zomaar een spoor op moet rijden en er ook niet mag blijven stilstaan.
‘Te veel info is verwarrend’
Google zou in 2017 al hebben gereageerd op eerdere verzoeken, met de mededeling dat teveel informatie verwarrend kan zijn. Google houdt de informatie op de kaart liever beperkt tot het hoogst noodzakelijke. Dat de boodschap van de veiligheidsexperts ook aan TomTom is gericht, is eigenlijk wat vreemd. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf biedt naar eigen zeggen al minstens tien jaar informatie over spoorwegovergangen. Overigens geeft de Nederlandse app Flitsmeister ook een melding als je een onoverzichtelijke spoorwegovergang nadert (zie afbeelding hierboven).
Wat vind jij? Moet Apple voortaan waarschuwen bij spoorwegovergangen? Of is het de verantwoordelijkheid van verkeersdeelnemers zelf om op de bordjes te letten?
Fotocredits: Shutterstock
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Weekend kijktips: Andor, You, Hakken over de Sloot en meer (26-04)
- Meta gaat AI trainen met gebruikersfoto's en -reacties: zo zorg je dat jouw gegevens niet gebruikt worden (24-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
- Weekend kijktips: Jane, Amsterdam Centraal 24/7, The Last of Us en meer (19-04)
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
zodat je niet zomaar een overweg op loopt.
Misschien moet je gewoon eens opletten wat er voor je gebeurt, in plaats van je telefoon, dan loop je er ook niet zo maar overheen
Het blijft natuurlijk de verantwoording van de bestuurder om op te letten in het verkeer, op de verkeersborden onderweg en de situatie in zijn algemeen. Als we ‘alles’ gaan vermelden in de navigatie apps bestaat het risico dat de aandacht meer op de navigatie is gericht i.p.v. het verkeer rondom. Overwegen zijn in Nederland veelal goed bewaakt met borden en signalen men zou hooguit bij onbewaakte overwegen de melding kunnen geven: let op onbewaakte overweg. Maar aangezien ProRail deze zo snel mogelijk wil verwijderen (iets waar wel de omgeving aan moet meewerken) kun je je afvragen of dit alle inspanningen waard is. Voor situaties in andere landen kan ik geen oordeel over geven maar wat Google aangeeft “teveel informatie is niet goed” ben ik het wel mee eens.
Legt NS nu de verantwoordelijkheid bij de kaarten- ontwikkelaars? De bestuurders hebben zelf ook hun verantwoordelijkheid en hebben ogen om mee te kijken.
Je bent gewoon dom als je denkt dat je kan afslaan op het spoor. Daar hoeven navigatie diensten niks aan te veranderen.
Het lijkt mij veiliger dat de navigatiegebruiker eerst een IQ test aflegt. IQ van een primaat = navigatie app niet gebruiken 😉
Alle relevante informatie die je voorgeschoteld krijgt is meegenomen. Maar je kunt ook overdrijven. Een voertuig besturen en anticiperen op wat je onderweg tegenkomt, moet je nog altijd zelf doen.
Zo’n groot scherm in beeld lijkt me ongewenst. Maar een waarschuwing is prima. Ik heb mijn waarschuwing gehad toen ik rijlessen deed. Ik keek niet naar links en rechts over een beveiligde spoorwegovergang en mijn leraar trapte de rem hard in: “waarom kijk je niet links en rechts?”. Een trein is ook verkeer.
Ik ben nu altijd alert, zoals bij een weg rechts. We moeten ook nog wel een beetje na blijven denken, niet?
Hahaha nice classic. Helaas doen te weinig mensen dit, de signalering van een spoorwegovergang kan ook falen en dat hoeft je maar één keer te overkomen ..
Overigens geeft de Nederlandse app Flitsmeister ook een melding als je een onoverzichtelijke spoorwegovergang nadert (zie afbeelding hierboven).
Misschien is zorgen dat de situatie verduidelijkt de oplossing, of ben ik dan de enige die zo denkt?.
Iedereen hierboven opgestaan met een glas azijn? Alle beetjes helpen toch? Tuurlijk moet je zelf opletten, maar als je navigatie zegt: “let op u nadert een spoorweg overgang”, dan is dag toch prima?!
Nee, dit gaat om de Verenigde Staten. In Nederland is Prorail trouwens verantwoordelijk voor het spoor en de spoorwegovergangen en niet de NS.
Ik snap dat jezelf moet opletten maar absurd dat Apple kaarten je het spoor opstuurt. Met waze nog nooit gehad.
Misschien gewoon kijken waar je loopt/rijdt. Niet op je scherm maar gewoon voor je 🤦♂️
Waar haal je dat uit dat Apple kaarten de chauffeur het spoor op heeft gestuurd? Wel blijven lezen
Sygic heeft dit al jaren.
Zelf kijken en nadenken lijkt mij het enige dat van levensbelang is in het verkeer.
Ik ben met het navigeren naar mn vakantie wel erg enthousiast geworden over de meldingen van gevaar/wegwerkzaamheden/enz in de Waze-app.
Dat zou Apple ook moeten hebben.
Eigenlijk zouden dat soort melding een ‘open-database’ moeten zijn, zodat alle NAV-apps dat kunnen gebruiken. En de overheid (rijks water staat) ook meer info over de weg heeft.
@dirk.1957: Een primaat kan ook niet overweg met navigatie 🤣😂
@Alex: Alex, moet de navigatie dan ook aangeven- pas op, u nadert een voorrangskruising u moet voorrang verlenen? Als je niet op de voorrangsweg zit natuurlijk. Of pas op, u nadert een voorrangskruising. U heeft voorrang maar pas wel op?
@Den: nou precies, btje onnozel dit bovendien gaan er Bellen lichten en meestal ook bomen en je ziet een spoor ook wel, wordt ook nog s aangegeven met verkeersbord andreaskruis ed Apple mag het best doen, misschien moet Apple ons dan ook op sloten attenderen dat we daar niet zo inlopen.😜
@Mike: Niet NS, maar de National Transportation Safety Board (NTSB) in de USA.
Ja en ik zou graag de vulkanen erop willen hebben. Ik val er telkens bijna in😂.
Wat voor mij een enorm gemis is dat je niet kan zien waar een spoor is met de trein. Als in, je moet nu naar spoor 12… ja….. en waar vind ik die…?
@Den: Eens!