Apple op de vingers getikt voor misleidende iPhone-reclamespot

De Britse toezichthouder ASA heeft Apple opgedragen een tv-commercial van de buis te halen. In het spotje wordt beweerd dat het gehele internet op de iPhone te bekijken is.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

iphone reclameEen televisiespotje voor de iPhone moet in Engeland van de buis worden gehaald. De Advertising Standards Authority vindt het spotje misleidend. In het spotje wordt beweerd dat het hele internet op de iPhone te bekijken is, maar omdat Flash en Java niet worden ondersteund klopt de bewering niet helemaal. Apple had met de bewering echter iets anders op het oog: niet de mogelijkheid om alle denkbare webpagina’s te bekijken, maar dat webpagina’s in het algemeen op de iPhone te bekijken zijn.

Volgens de ASA geeft de tv-commercial “een misleidende indruk van de internetmogelijkheden van de iPhone. Omdat de iPhone geen Flash en Java ondersteunt kun je het internet niet in z’n volle glorie bekijken”, zegt woordvoerster Olivia Campbell van de ASA. “Ze maakten een zeer algemene claim dat je het internet in z’n geheel kunt zien en dat is bepaald niet waar”. De Britten kunnen bijvoorbeeld niet naar BBC iPlayer kijken.

Vorig jaar kreeg de ASA ook klachten binnen over misleidende Apple-reclame. Toen ging het om reclamespotjes voor de Mac, waarin cabaretiers David Mitchell en Robert Webb beweerden dat de Mac veiliger is dan andere computers, zonder dit te onderbouwen. Toch gaf ASA in dat geval Apple gelijk.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 27 augustus 2008, 15:19
Categorie Apple
Onderwerpen commercieel, reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.