Deze animatie laat zien hoe snel Apple is gegroeid

Apple heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Hoe snel het is gegaan is te zien in deze leuke animatie. Vooral de afgelopen twee jaar ging het hard.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

De snelle groei van Apple

In 2000 stond Coca-Cola nog bovenaan de lijst van de Top 15 Best Global Brands Ranking, waarbij gekeken wordt naar een combinatie van marktkapitalisatie, bekendheid van de merknaam en loyaliteit van klanten. Sindsdien is er veel veranderd: de top bestaat nu uit vier grote techbedrijven: Apple, Google, Amazon en Microsoft. Maar de animatie laat vooral goed zien hoe snel Apple is opgeklommen van een nichemerk voor de echte liefhebbers tot een dominante speler.


Bij Apple zijn we gewend geraakt aan het ene na het andere omzetrecord, al zijn er ook wel eens tijden dat de groei wat minder is. De Top 15 Best Global Brands Ranking is een min of meer subjectieve beoordeling, waarin meerdere factoren worden meegenomen.

https://twitter.com/ndimichino/status/1098621012990664705

In 2000 stonden Coca-Cola, Microsoft en IBM in de top 3 en dat veranderde lange tijd nauwelijks. Toen Apple in 2007 de eerste iPhone uitbracht was het nog steeds een kleine speler. ook de introductie van de iPad is niet te merken in de animatie. De echte doorbraak kwam in Nederland met de komst van de iPhone 3Gs, zo hebben we bij iCulture gemerkt. Dat toestel trok veel mensen over de streep om naar een iPhone over te stappen. Maar dat was nog maar het begin; Apple was nog niet uitgegroeid tot de toonaangevende wereldwijde speler die het nu is.

Snelle groei sinds 2011

In de animatie is de snelle opkomst van Apple te zien in 2011, met de komst van de iPhone 4s. In 2013 stond Apple al aan de top en bleef sindsdien die positie vasthouden.

Google verscheen in 2008 in de lijst en heeft sinds 2013 de tweede plek weten vast te houden. Amazon kwam relatief laat: in 2014. Andere merken zoals Nokia zijn inmiddels uit beeld verdwenen. Er zijn nog veel meer ranglijsten waarop Apple voorkomt. Zo staat het bedrijf voortdurend bovenaan in onderzoeken naar klanttevredenheid.

Wat innovatie betreft valt er echter nog wel wat te wensen over. Zo zakte Apple onlangs van de eerste naar de zeventiende plaats in de ranglijst World’s Most Innovative Companies van Fast Company. Ook deze ranglijst is subjectief, maar het geeft wel aan hoe er over Apple gedacht wordt.

Informatie

Laatst bijgewerkt
23 februari 2019 om 8:47
Onderwerpen
,
Categorie
Apple

Reacties: 12 reacties

  1. Ik vind het zo grappig dat Toyota zo hoog staat. Weet iemand waarom?

  2. @Picka: Topwagens! + populariteit van de hybrides wrs…

  3. Schitterend filmpje, jammer dat de laatste 6 maanden ontbreekt

  4. @Picka: Serieus?
    Vraag eens op een verjaardag welke associatie men heeft bij het merk Toyota!

  5. Origineel geplaatst door Michiel
    @Picka:cSerieus?

    Vraag eens op een verjaardag welke associatie men heeft bij het merk Toyota!

    Jij rijdt zeker een Toyota, ik kan me amper wat bedenken wat er mee geassocieerd wordt. Starlet? Niet echt een succes hier in Nederland. De Hi-Lux is wel een tijdje dooor de RWS veel gebruikt, maar verder ook niet echt. Ik zal niet zeggen dat Toyota een slecht merk is, maar groot in Nederland? Niet echt.

  6. Origineel geplaatst door Picka
    Ik vind het zo grappig dat Toyota zo hoog staat. Weet iemand waarom?

    Kijk deze maar eens.

  7. Origineel geplaatst door Michiel
    @Picka: Serieus?

    Vraag eens op een verjaardag welke associatie men heeft bij het merk Toyota!

    Origineel geplaatst door Jeroenus
    Jij rijdt zeker een Toyota, ik kan me amper wat bedenken wat er mee geassocieerd wordt. Starlet? Niet echt een succes hier in Nederland. De Hi-Lux is wel een tijdje dooor de RWS veel gebruikt, maar verder ook niet echt. Ik zal niet zeggen dat Toyota een slecht merk is, maar groot in Nederland? Niet echt.

    Toyota Prius heeft anders aardig veel verkocht. En in ben toevallig op reis geweest door Zuid-Afrika en daar zie je echt bijna alleen maar Toyota’s rijden. Modellen die wij hier in de EU overigens niet eens kennen. Ow Lexus is ook van Toyota

  8. Serieus??
    Praten we over Toyota? Ik ben geen Toyota fan. Maar Toy is echt groot hoor. Google zegt:

    “Toyota Motor Corporation behoort tot de top drie van grootste autofabrikant ter wereld. Qua verkoopaantallen strijden Toyota, General Motors en Volkswagen AG om de eerste plaats, alle drie produceren ongeveer 10 miljoen voertuigen op jaarbasis. De Japanse onderneming maakt deel uit van de Nikkei 225.”

    “Toyota Motor Corporation is a Japanese multinational automotive manufacturer headquartered in Toyota City, Aichi, Japan. In 2017, Toyota’s corporate structure consisted of 364,445 employees worldwide and, as of September 2018, was the sixth-largest company in the world by revenue. As of 2017, Toyota is the world’s second-largest automotive manufacturer. Toyota was the world’s first automobile manufacturer to produce more than 10 million vehicles per year which it has done since 2012, when it also reported the production of its 200-millionth vehicle. As of July 2014, Toyota was the largest listed company in Japan by market capitalization (worth more than twice as much as #2-ranked SoftBank) and by revenue.”

    “Toyota is the world’s market leader in sales of hybrid electric vehicles, and one of the largest companies to encourage the mass-market adoption of hybrid vehicles across the globe. Toyota is also a market leader in hydrogen fuel-cell vehicles. Cumulative global sales of Toyota and Lexus hybrid passenger car models achieved the 10 million milestone in January 2017. Its Prius family is the world’s top selling hybrid nameplate with over 6 million units sold worldwide as of January 2017.”

  9. Origineel geplaatst door Picka
    Ik vind het zo grappig dat Toyota zo hoog staat. Weet iemand waarom?

    Ik kom net terug van een maandje Thailand, moet je ook eens doen, weet je meteen waarom 😉

  10. Even on topic… zoals ook beschreven is Apple lang niet zo innovatief meer en zijn behalve de iPhone /iPads de andere producten niet mainstream. Hoe kunnen zij toch zo aan de top staan? Is dat door het wekken van exclusiviteit en veel te hoge prijzen daarvoor vragen?

    • @Joost: Ze zijn niet minder innovatief dan andere merken dus daar zal het in ieder geval niet aan liggen. Verder verkopen ze nog altijd ongeveer evenveel in verhouding tot de markt en pakken ze rond de 90% van de winst die er überhaupt wordt gemaakt in de hele smartphonemarkt tesamen. Verder is de Apple Watch een groter succes dan de iPod ooit is geweest. Dat kun je inmiddels gerust mainstream noemen dus en zal alleen nog groter worden aangezien het product nog in het begin van z’n levenscyclus staat.

  11. @Picka: Bekijk deze video even voor meer info over Toyota. Verbaasde mij ook enigsins.