‘Apple gaat meer inzetten op sociale media’

Apple heeft Musa Tariq aangenomen, de voormalige rechterhand van Angela Ahrendts die sociale mediacampagnes voor Burberry en Nike organiseerde.

musa tariqApple staat niet bekend als bedrijf dat zich heel erg met sociale media bezighoudt. Zo is het Apple-management niet erg actief op Twitter en doet Apple op marketinggebied ook maar heel weinig ten opzichte van concurrenten. Daar lijkt echter verandering in te komen. Apple heeft namelijk social media-expert Musa Tariq aangenomen. Tariq was de rechterhand van Angela Ahrendts, de vrouw die voorheen CEO van Burberry was en nu leiding geeft aan de Apple Stores. Ook werkte Tariq bij sportmerk Nike. Voor beide bedrijven bedacht en voerde hij campagnes uit, maar het interessante is dat hij bij Nike ook verantwoordelijk was voor het onderhouden van contacten met atleten. Kortom: een man die Apple goed kan gebruiken als de iWatch allerlei gezondheidsfuncties krijgt.


Apple heeft de afgelopen tijd heel wat nieuwe mensen aangenomen. Het ging vooral om experts op het gebied van gezondheid en sport. Tariq brengt meerdere vaardigheden mee: hij is goed thuis in sport en mode en weet ook hoe hij een virale marketingcampagne moet organiseren. De man is van vele markten thuis: hij onderhield contacten met sporters, organiseerde jaarlijkse modeshows in Londen en bemoeide zich ook met Nike’s sociale media in China. Een van zijn meest geroemde campagnes was de ‘Tweetwalk’, waarbij backstage-foto’s van mode werd getoond tijdens de Londense modeweek. Hij deed dit in de periode dat hij voor Burberry werkte.

‘Gek op Tariq’

Tariq bevestigde de overstap via zijn Twitter-account @MusaTariq. Zijn nieuwe functie bij Apple is ‘Digital Marketing Director’. De overstap van Tariq is extra bijzonder omdat hij bij Burberry rechtstreeks samenwerkte met Angela Ahrendts. Samen werkten ze aan het wereldwijd uitbouwen van het merk. Ahrendts is volgens een bron gek op Tariq, op een collegiale manier.

De kans is aanwezig dat de nieuwe man nauw met Ahrendts gaat samenwerken aan de retailstrategie van Apple. Maar het is ook mogelijk dat Tariq vooral is ingehuurd om Apple een actievere rol in sociale media te geven. Op een paar Twitter-accounts en Facebook-pagina’s na doet Apple niet zo veel. Dat geldt trouwens ook voor CEO Tim Cook, die in zijn spaarzame tweets vooral Apple PR-berichten van maximaal 140 tekens de wereld in stuurt.

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.