Apple beperkt trackingmogelijkheden in apps

Apple beperkt de trackingmogelijkheden in apps. Via de Advertising Identifier mag gebruikersinformatie alleen voor reclame worden verzameld.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Reclametracking iOS 7Apple maakt het voor app-ontwikkelaars nog iets lastiger om gebruikersinformatie te verzamelen, zo blijkt uit een e-mail van Apple aan trackingbedrijf Tapstream. Het bedrijf maakt gebruik van de Advertising Identifier in iOS om algemeen app-gebruik in de gaten te houden. Dat mag van Apple niet: het is toegestaan om informatie over app-gebruikers te vergaren, maar alleen als dit voor reclamedoeleinden wordt gebruikt.

In de e-mail stelt Apple het volgende:

U en uw applicaties (en iedere derde partij met wie u een advertentieovereenkomst aangaat) mogen gebruikmaken van de Advertising Identifier, en alle informatie verzameld door het gebruik van de Advertising Identifier, maar enkel voor het gebruik van reclame.

Ontwikkelaars kunnen de Advertising Identifier in iOS gebruiken om app-gebruikers van elkaar te onderscheiden, zodat je bijvoorbeeld maar een paar keer per dag een specifieke reclamebanner te zien krijgt. De Advertising Identifier verving in iOS 6 het gebruik van UDID’s, een persoonlijk nummer gekoppeld aan je iPhone. Na de introductie van de Advertising Identifier werd het gebruik van UDID’s voor apps al verboden, en nu beperkt Apple ook de trackingopties van de nieuwe methode.

Groot voordeel aan de Advertising Identifier is dat het gebruik hiervan ook kan worden uitgeschakeld door gebruikers, waardoor informatie niet langer naar de ontwikkelaar verstuurd wordt. Dit doe je via Instellingen > Privacy > Reclame > Beperk reclametracking. Daarnaast is verzamelde data geanonimiseerd. Ontwikkelaars krijgen te zien hoe vaak een advertentie werd is getoond of aangetapt, maar deze informatie wordt niet gekoppeld aan een uitgebreid gebruikersprofiel.

Omdat de Advertising Identifier in iOS gegevens niet aan gebruikersprofielen koppelt, was het potentiële misbruik van de optie vrij minimaal: een ontwikkelaar zou de functionaliteit kunnen benutten om het gebruik van bepaalde app-functies bij te houden, maar weet daarbij niet wie welke knop heeft ingedrukt. Door ontwikkelaars te verplichten de optie tot reclame te beperken, wordt zelfs dit moeilijk gemaakt.

Tot nu toe zijn het voornamelijk makers van analysetools die last hebben van Apple’s trackingbeperkingen. Zowel Mixpanel als Tapstream onderstrepen het probleem, beide makers van een kit waarmee ontwikkelaars het gebruik van hun apps in de gaten kunnen houden.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 4 februari 2014, 13:55
Categorie Apple
Onderwerpen reclame, udid

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.