Met de Burgerzaken-app hoef je niet meer naar het gemeentehuis

Miljoenen Nederlanders kunnen dit jaar gebruik maken van de Burgerzaken-app om geboortes, huwelijken en sterfgevallen door te geven. Het scheelt veel tijd en geld.

Voor de aangifte van een geboorte, huwelijk of sterfgeval hoef je niet meer naar het gemeentehuis. In de loop van 2016 komt er een Burgerzaken-app waarmee je alles thuis vanaf je iPhone regelt. Het scheelt gemeenten behoorlijk wat geld en ook voor de burgers zijn er voordelen: je hoeft niet meer een vrije middag te nemen en hoeft niet in de rij te staan. Ook al gaat het om ingrijpende en vaak eenmalige gebeurtenissen in iemands leven.


Update 18:45 uur: het blijkt bij deze ‘apps’ niet te gaan om zelfstandige apps, maar om mobiele websites die nu al in gebruik zijn bij diverse gemeentes. Het komt er dus simpelweg op neer dat je via je mobiele browser de aangifte kan doen.

Man met baby, foto via Shutterstock (shutterstock_192242027)

Burgerzaken-app

Een burger hoeft misschien maar één of twee keer aangifte van een baby te doen, maar voor de gemeentes gaat het om honderden of duizenden administratieve handelingen per jaar. Dat kan efficiënter, denken ze. De nieuwe Burgerzaken-app werd de afgelopen tijd al getest door 25 gemeenten en zal dit jaar in nog eens 60 gemeenten worden uitgevoerd. Het betekent dat zo’n 4 miljoen Nederlanders zaken zoals een geboorte of verhuizing online kan regelen. Van de circa 380 gemeenten zijn er al 100 helemaal digitaal. Pioniers op dit gebied zijn Almelo, Oss en Waalwijk. Daar kan al 90% van de zaken digitaal worden uitgevoerd door de burgers zelf.

Het heeft wel behoorlijk lang geduurd voordat de app verscheen. Dat komt omdat er hoge eisen worden gesteld: alles moet 100% kloppen. “Burgers zijn gewend dat de communicatie even soepel loopt als kopen bij Bol.com of Coolblue”, aldus Jurriaan Piek, directeur Publiekszaken bij PinkRoccade, de ontwikkelaar van de app. “Om hiervoor te zorgen hebben we diverse controlemechanismen in de software ingebouwd.”

Makkelijk geboorte doorgeven

Bij overlijden moet de begrafenisondernemer bijvoorbeeld een bevestiging insturen. Via Monuta en Dela verloopt dat automatisch. Bij een geboorte plakken verloskundigen een sticker met naam en andere gegevens op de wieg. In de app kun je daarvan een foto insturen. Nu is het nog nodig om naar het gemeentehuis te gaan om een handtekening te zetten, maar in de toekomst moet dat met een digitale handtekening geregeld kunnen worden. Daarvoor is wel een wetswijziging nodig. Het digitaal aangifte doen voorkomt ook dat de zenuwachtige vader een fout gespelde babynaam opgeeft bij de gemeente. Vader en moeder kunnen de voornaam van de baby in alle rust intikken via de app.

Tot 5 euro besparing per inwoner
Dit jaar zullen onder meer de gemeentes Assen, Blaricum, Deventer, Emmen, Enschede, Roermond en Zwolle de app gaan invoeren. Daarmee besparen ze €2,50 tot €5 per inwoner per jaar, schat Pink Roccade. Er zijn minder ambtenaren nodig voor de aangiftes, zodat steden en dorpen meer geld overhouden voor controles of dienstverlening aan burgers. Om van de app gebruik te kunnen maken moet je inloggen met je DigiD. Vervolgens geef je een geboorte, huwelijk of overlijdensgeval door. Voor het sluiten van een huwelijk is nog wel een trouwambtenaar nodig; dat kun je nog niet volledig digitaal doen. Verhuizingen doorgeven is nu nog niet mogelijk, maar staat voor komend jaar op de planning. We krijgen inmiddels meldingen dat het doorgeven van verhuizingen wel ‘digitaal doorgegeven kunnen worden’. Omdat het uiteindelijk niet om een app gaat maar om een mobiele website gaan we er vanuit dat dit per gemeente kan verschillen.

De Burgerzaken-app is nog niet in de App Store te vinden.

Via: AD, foto via Shutterstock.com (Kotin).

Revisiegeschiedenis:

  • 2016 - 25 januari: Verduidelijking toegevoegd dat het gaat om mobiele websites en niet om een losse app.

Informatie

Laatst bijgewerkt
25 januari 2016 om 22:41
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 20 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.