Twofold Inc voor iPhone en iPad

Review: Twofold Inc. is de beste puzzelgame van het moment

Twofold Inc. is de beste puzzelgame die we de afgelopen tijd gespeeld hebben. Het spel combineert een slim concept met een prachtige presentatie, zodat er een enorm verslavend geheel overblijft.

Twofold Inc voor iPhone en iPad

Toen Threes! in 2014 in de App Store verscheen, veroverde het in rap tempo de iPhones van de iCulture-redactie en de rest van de wereld. Niet zo gek ook, want Threes! combineerde een slim concept met een stijlvolle presentatie. Twofold Inc. (link) pakt het ook zo aan en is met recht de meest vermakelijke puzzelgame die we in lange tijd gespeeld hebben.

In Twofold Inc. help je een koddig blauw robotje om gekleurde blokjes op te ruimen. Dit doe je door verschillende kleuren bij elkaar te groeperen, zodat de puntenaantallen vermenigvuldigen. De maker van Twofold Inc. maakte eerder al Rymdkapsel, een puzzelgame die duidelijk overeenkomsten vertoont met zijn nieuwe project.

Twofold Inc. opstartscherm Combineer blokken in Twofold Inc.

Twofold Inc. zit heel slim in elkaar

Boven deze collectie van gekleurde vierkantjes staat een Request, waar je aan moet voldoen om het level uit te spelen. Dit kunnen bijvoorbeeld vier gele, zestien blauwe en acht rode blokjes zijn. Vervolgens is het aan jou om deze Request in zo min mogelijk stappen te vervullen. Hoe je dit doet is helemaal aan jou; je kunt een kleur in een keer wegspelen met een grote combo, of doet het in kleinere stapjes.

Zoals wel vaker bij dit soort verslavende puzzelspelletjes is het principe relatief simpel, maar komen er al snel extra regels om de hoek kijken om het een stuk lastiger te maken. Zo kun je op groene pijltjes tikken om de blokjes door te schuiven, verschijnen er meerdere Requests tegelijk en heeft het robotje vier levens die opraken als je teveel stappen nodig hebt. Nadat je vier klappen te verduren hebt gekregen is het Game Over, en kun je weer opnieuw beginnen.

Willekeurig blokjes schuiven en combineren zit er dus niet in, als je Twofold Inc. wilt uitspelen zul je stappen vooruit moeten denken. Gelukkig zit er geen tijdslimiet aan de puzzels, dus kun je op je gemakje de mogelijkheden uitpluizen voordat je ze in een vloeiende combo uitvoert.

Gebruik weinig stappen in Twofold Inc. Tutorial van Twofold Inc.

Toppresentatie van Twofold Inc.

Wat Twofold Inc. – naast het slimme principe – zo bijzonder maakt, is de prachtige presentatie. Met vloeiende animaties schakel je van level naar level, en ook het combineren en verschuiven van de blokjes voelt precies goed. Twofold Inc. is dan ook typisch zo’n spel dat pas echt tot zijn recht komt als je het in beweging ziet. De rustgevende muziek en subtiele geluidseffecten maken het pakket compleet.

Twofold Inc. hult je iPhonescherm in een donkerpaarse kleur, waar de felgekleurde blokjes en het wiebelende robotje mooi tot hun recht komen. Die donkerpaarse kleur komt bovendien goed van pas in de avonduren, omdat het in donkere omgevingen prettig is aan je ogen. Dat is maar goed ook, want als je eenmaal begonnen bent met Twofold Inc. is het knap lastig om het spelletje weer weg te leggen.

Dit komt mede omdat de game maar door en door blijft gaan, en je niet na iedere puzzel een nieuw level hoeft te selecteren. Je krijgt nog net een paar seconden om jezelf briljant te voelen, totdat de blauwe robot een nóg lastiger exemplaar op je bord gooit.

Twofold Inc. groter en complexer Twofold Inc. puzzelgame

Conclusie Twofold Inc. review

Twofold Inc. is een erg moeilijke game, maar bewandelt de fijne lijn tussen frusterend en uitdagend. Altijd heb je het gevoel dat je binnen handbereik van de oplossing bent, waardoor je maar blijft proberen en proberen. Tel hier de prachtige presentatie bij op en je krijgt een game die ongetwijfeld veel mensen aan zal spreken. Ook is er een optie voor kleurenblinden aanwezig, zodat zij Twofold Inc. ook probleemloos kunnen spelen. Na het uitspelen van de tutorial heeft Twofold Inc. bovendien nog een Master-spelmodus die alleen bedoeld is voor de doorgewinterde puzzelaar. Zeker als je games als Threes! en Two Dots destijds grijs gespeeld hebt, kunnen we niets anders dan Twofold Inc. heel warm aanbevelen.

• Slim concept en erg uitdagend
  • Prachtige presentatie
  • Geschikt voor korte en lange speelsessies