New York Post blokkeert toegang vanaf Safari op de iPad

De New York Post probeert mensen die gratis artikelen willen lezen buiten te sluiten door op de iPad een blokkade op te werpen. Bezoeken via de browser mag niet meer.

new york post ipadKranten en tijdschriften doen veel moeite om hun lezers voor content te laten betalen. Het probleem is alleen: we zijn gewend geraakt dat we de meeste content al online kunnen lezen, via de website, gratis! Als je dan een app maakt waarvoor je geld wil hebben, is het lastig om mensen zover te krijgen dat ze hun creditcard tevoorschijn halen. Het populaire Amerikaanse blad New York Post (bekend van de schreeuwende koppen) denkt het probleem afdoende te hebben opgelost, door de toegang via Safari te blokkeren.

De New York Post verkoopt een app van €1,59. Om te kunnen lezen moet je een abonnement afsluiten van €5,49 per maand, €31,99 per halfjaar of €59,99 per jaar. Maar hoe dwing je mensen daartoe? De New York Post beschermt de pas opgerichte ‘betaalmuur’ met een Safari-blokkade. Ga je in de standaardbrowser op je iPad naar nypost.com, dan krijg je de volgende boodschap te zien:

Thanks for coming! NYPOST.com editorial content is now only accessible on the iPad through the New York Post App.

De grap is echter, dat de blokkade makkelijk te omzeilen is. Gebruik je een alternatieve browser op je iPad, zoals Opera Mini of Skyfire, dan krijg je de betreffende pagina’s gewoon te zien.

Downloaden: New York Post (€1,59)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 juni 2011, 13:22
Categorie Nieuws
Onderwerpen abonnementen, betalen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.