MooVee icon

Review: MooVee is een fraaie filmdatabase voor je iPhone

Met MooVee houd je een database bij van alle films die je gezien hebt en ontvang je notificaties als verwachte films in de bioscoop draaien.

MooVee iconDe makers van serie-app TeeVee hebben vandaag een nieuwe applicatie geïntroduceerd. Met MooVee doe je in principe hetzelfde als in TeeVee, maar dan met je filmdatabase. Je zet alle films die je wil zien in de app, houdt scores bij van films die je al hebt gezien en stelt in de tussentijd een favorietenlijst samen. Handig als je een fikse filmlijst hebt, maar helaas kampt MooVee op het moment nog met wat kinderziektes.

Het basisprincipe achter MooVee werkt zoals verwacht. Met een zoekbalk vind je alle films die je hebt gezien of wil kijken, waarna je ze met een druk op de plusknop opslaat. Je hebt hierbij de keuze uit drie opties: Te bekijken, Favorieten en Bekeken. Op basis hiervan worden er drie filmlijsten samengesteld, waarmee je bijvoorbeeld kunt beslissen welke film je graag wil zien. Is een film nog niet uit? Dan wordt er vanuit de app afgeteld naar de uiteindelijke verschijningsdatum.

Vreemde vertaling

MooVee is vanaf dag één volledig Nederlands, maar de vertaling laat te wensen over. Ten eerste is er een aantal vage termen te vinden in de app. Je kunt MooVee vragen om een notificatie te versturen als een film in je lijst verschijnt, waarbij je kunt aangeven hoe vroeg van tevoren je een bericht wil ontvangen. Een functie die droog is vertaald naar ‘Verwittig release’. Daarnaast lijkt de app wat slordigheden te bevatten, die wellicht ook door het vertaalwerk worden veroorzaakt. Zo staat bovenaan alle filmlijsten de term ‘Bekeken’, terwijl dit slechts één van de drie lijsten in de app is.

MooVee Star Wars MooVee filmoverzicht

Hoewel MooVee Nederlandstalig is, lijkt de app zich ook voornamelijk te richten op Amerikaanse gebruikers. Zo wordt er in de app standaard afgeteld naar de Amerikaanse bioscoopdatum, waarbij het niet mogelijk is om over te schakelen naar een Nederlandse of Belgische datum. Dat terwijl veel films op een compleet andere datum hier in de bioscoop verschijnen.

(Nog) geen trakt.tv

In TeeVee kun je inloggen met een trakt.tv-account, waardoor alle series die je hebt gelogd in andere apps met trakt automatisch worden ingeladen. Dat is in MooVee helaas niet het geval. Op het moment zijn er nog geen diensten aan de app gekoppeld, wat betekent dat je met de hand al je films moet invoeren. Dat is nogal wat: apps zoals MooVee richten zich op de meest hardcore gebruiker, die er vaak om bekend staat een gigantische database te hebben. Gelukkig heeft de ontwikkelaar aangekondigd dat trakt binnenkort wordt toegevoegd.

Conclusie MooVee review

MooVee is een handige manier om je bekeken en verwachte films bij te houden, waarbij er veel nadruk ligt op foto’s en video’s. Dat ziet er mooi uit, maar optimaal is de app nog niet. Een matige vertaling en het ontbreken van een Nederlandse bioscoopagenda zorgen ervoor dat wij nog niet heel veel aan deze app hebben. Hopelijk verandert dat in een toekomstige update.

• Fraai vormgegeven.

• Slecht vertaald.
  • Geen Nederlandse bioscoopagenda.