‘iOS uitgevers kopen zich een weg naar de top’

Hungry Shark-ontwikkelaar Ian Harper stelt dat grote uitgevers het steeds moeilijker maken voor onafhankelijke ontwikkelaars om op te vallen in de App Store. De grote uitgevers kopen marktaandeel via cost-per-install pakketten.

Hungry SharkHungry Shark-ontwikkelaar Future Games of London is niet tevreden met de huidige stand van zaken in de App Store. Grote uitgevers zouden grote bedragen neerleggen om hun spellen bovenin de hitlijsten te plaatsen, waardoor onafhankelijke ontwikkelaars plaats moeten maken. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om als beginnende ontwikkelaar je spel te laten opvallen.

Grote uitgevers maken volgens Future Games of London’s Ian Harper gebruik van Cost-Per-Install, een marketingtechniek waarbij je andere ontwikkelaars aanmoedigt om voor jouw app reclame te maken. Een bekend voorbeeld zijn poker-apps, waarin je extra fiches verdient door een andere app te downloaden. De ontwikkelaar van deze externe app betaalt vaak de app-maker die je de download aanbiedt.

Cost-Per-Install in combinatie met grote ‘gewone’ reclamebudgetten zou ervoor zorgen dat het steeds moeilijker wordt om als beginnende ontwikkelaar op te vallen in de App Store. Ian Harper zegt het volgende:

Het probleem vandaag de dag is dat er veel grote social media gamebedrijven zich beginnen te richten op de iPhone. Hiervoor kopen ze een groot aantal Cost-Per-Install-pakketten en reclame, waarmee ze in feite zich een weg omhoog in de top 200 kopen. Dit zorgt ervoor dat deze ruimte niet bruikbaar is voor andere ontwikkelaars. Vooral afgelopen jaar is het steeds erger geworden, tot op een punt waarop het ontzettend moeilijk is om je app uberhaupt te laten zien.

De enige manier om alsnog je slaatje in de App Store te slaan is door naar een grote uitgever te stappen, zo stelt Harper. Het gevaar met een uitgever zoals Chillingo is echter dat je een stuk minder van je winst terugziet na de verkoop en misschien zelfs je intellectuele rechten kwijtraakt. Iets dat Harper met zijn bedrijf Future Games of London beter hoopt aan te pakken.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 11 oktober 2011, 14:18
Categorie Games
Onderwerp sociale media

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.