DJ Player Pro Controller

Review: DJ Player Professional, een geavanceerde dj-app voor iOS

Bij dj-apps denk je al snel aan Deejay, maar er is nog veel meer keuze. DJ Player Professional is absoluut één van de meest uitgebreidste dj-apps die we hebben getest. Deze app, ontwikkeld door Gabor Szanto, geeft (professionele) dj's de serieuze mogelijkheid om een iPad of iPhone als onderdeel van hun dj-setup te kiezen, in plaats van een laptop.

DJ Player Professional

Je kan DJ Player Professional gratis uitproberen, met af en een toe een onderbreking. Wil je er echt mee aan de slag, dan kun je een appabonnement afsluiten voor 5, 12 of 60 maanden. Je betaalt hiervoor respectievelijk 10,99, 21,99 en 99,99 euro. Daarmee is DJ Player niet de goedkoopste, maar voor de professionele dj absoluut het overwegen waard. Een beperkte uitgeklede versie met de naam DY Player EM (link) is verkrijgbaar voor 10,99 euro zonder abonnementsvorm.

Dit zijn de opties:

• DEEJAY 5 maanden – 10,99 euro
  • PRO DJ 12 maanden – 21,99 euro
  • PLATINUM 60 maanden – 99,99 euro

Eerste indruk van DJ Player Professional

De app heeft standaard een tweedecks-layout met een aantal basisfunctionaliteiten. Dit geeft je de mogelijkheid de dj-software standalone te gebruiken. Wat opvalt is dat de interface niet het meest gebruiksvriendelijk is. Op het eerste gezicht is niet direct duidelijk welke functie er achter de on-screen knoppen schuilt gaat en wat de invloed van bepaalde instellingen is op de werking van deze app. Na even met de app te hebben gespeeld valt de functionaliteit op zijn plaats en blijkt deze app boordevol handigheden te zitten.

DJ Player Pro op iPad

Toch zal een meerderheid van de dj’s ervoor kiezen om de app met een externe midi controller en/of geluidskaart te gebruiken. Op die manier kan je eenvoudig een (mobiele) dj-setup realiseren.

DJ Player Pro Controller

Met deze app heb je ondersteuning tot maximaal 4 decks. Je kunt ook je eigen MIDI Maps creëren. Op deze manier kies je zelf welk actie gekoppeld wordt aan een specifieke knop van de controller. Ook ondersteunt DJ Player Professional DVS en timecode vinyl. Hierdoor kan je deze software in combinatie met klassieke dj-tools gebruiken, zoals platenspelers.

Compatibiliteit van DJ Player Professional

DJ Player Professional werkt eenvoudig met de muziek opgeslagen op je iPad of iPhone, maar synchroniseert ook via Dropbox of Deezer. De app werkt dus niet samen met Apple Music en dat vinden we een gemis. Wel is het mogelijk je afspeellijsten met aangekochte muziek vanuit de dj-applicatie te benaderen. Deze nummers dienen wel te zijn gedownload naar de iPad of iPhone waarop je de dj-software hebt geïnstalleerd.

Voorgestelde nummers
De app is in staat een nieuw nummer aan te raden die perfect in je mix kan worden gebruikt. Op basis van het nummer dat momenteel speelt krijg je een aanbeveling voor een volgende track, waarbij wordt gekeken naar toonhoogte en snelheid.

DJ Player Pro op iPad

Bij het laden van een nummer wordt direct een duidelijke waveform weergegeven. Informatie over de nummers, zoals BPM, Key en Pitch-percentage staan duidelijk in beeld.

Veel keuze uit controllers
Wat deze app bijzonder maakt is dat deze niet gebonden is aan slechts een beperkt aantal controllers. Bij concurrerende DJ-apps, zoals Traktor DJ, Rekordbox en Serato is het enkel mogelijk gebruik te maken van één van de controllers, ontwikkeld door de fabrikant zelf. Een groot aantal externe MIDI-controllers werkt zonder problemen met DJ Player Professional samen, waarbij er voor deze controllers direct een vooraf gecreëerde MIDI mapping beschikbaar is. Naast het feit dat je eenvoudig deze mappings kunt inladen voor je controller, kun je ze ook aanpassen wanneer je andere acties aan bepaalde knoppen wilt koppelen.

DJ Player Pro Controller

Externe DJ/MIDI-controllers gebruiken over het algemeen een USB-verbinding. Je zult dus een verloopje moeten aanschaffen voor je iPad of iPhone (bijvoorbeeld de Lightning-naar-USB-3-camera-adapter van 45 euro). Er zijn zelfs een aantal controllers die via Bluetooth verbonden kunnen worden met DJ Player Pro.

Configuratie van DJ Player Professional

Je kan meerdere configuraties kiezen met betrekking tot output. Dit betekent dat je een MIDI-controller kan inzetten als volledige dj-configuratie (als decks en mixer), maar bijvoorbeeld ook enkel als externe mixer. Hiermee kan je je iPad inclusief MIDI-controller inzetten als extra kanalen bij een bestaande dj-set.

DJ Player Professional en DVS

Eén van de meest unieke functies van DJ Player Professional is dat de app werkt in combinatie met DVS. DVS staat voor Digital Vinyl System, een technologie die het mogelijk maakt om met klassieke dj-tools, zoals platenspelers en cd-spelers, muziek te beheren via de dj-software.

DJ Player Pro DVS

Normaal gesproken zie je deze functionaliteit enkel terug bij desktopsoftware. DVS maakt gebruik van timecode vinyl of CD’s, die een geluidsoutput geven naar een DVS controller. Dit geluid wordt omgezet in data en kan zo door dj-software worden uitgelezen. Deze data wordt bijvoorbeeld vertaald naar afspeelsnelheid en positie. Dit biedt dj’s de mogelijkheid om hun bestaande dj-setup te blijven gebruiken in combinatie met digitale muziek.

8.5

DJ Player Professional

DJ Player Professional

vanaf €10,99

• Zeer uitgebreide functionaliteit
  • DVS op een iOS device
  • Werkt samen met een groot aantal DJ/MIDI controllers
  • Eigen mappings creëren

• Prijzige oplossing, grote patronen kosten al snel honderden euro's
  • Geen synchronisatie met Apple Music of Spotify

Conclusie DJ Player Professional review

DJ Player Professional is zeer fijne applicatie met veel mogelijkheden. Maar of dit stukje software is opgewassen tegen de grote fabrikanten is nog maar de vraag. Je dient ten slotte wel een abonnement af te sluiten of een eenmalig bedrag te betalen voor een iets uitgeklede versie. Toch biedt de app een zeer groot scala aan mogelijkheden en zien we het voor ons dat er een aantal DJ’s zullen overstappen van laptop naar tablet.

28 mei 2019 om 13:25
,