Apple brengt HopStop iPhone-app naar Nederlandse steden

De Hopstop-app (nu eigendom van Apple) heeft een update gekregen en voegt de Nederlandse steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag toe.

hopstop-openbaar-vervoer-nederland
De HopStop-app voor iPhone heeft vandaag een update gekregen. De app, die sinds halverwege deze maand eigendom is van Apple, breidt uit naar de Nederlandse steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Bovendien zitten er nieuwe functies in om realtime de verkeerssituatie te volgen en problemen te rapporteren.

HopStop heeft nieuwe steden toegevoegd in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Noorwegen, Zweden, Ierland, Israel en (zoals gezegd) Nederland. In totaal is de app nu in 600 steden wereldwijd te gebruiken. HopStop is een app die je van A naar B helpt als je niet zelf de auto wilt pakken. De app geeft reisadvies voor het openbaar vervoer, taxi en fiets. Het doorgeven van problemen en storingen via crowdsourcing is iets wat we al kennen van de navigatie-app Waze (tegenwoordig in handen van Google). Apple gaat met een soortgelijk idee aan de haal: je kunt via de app doorgeven als er sprake is van vertraging, ongevallen, wijzigingen of grote drukte.

De nieuwe functie heet HopStop Live en is eenvoudig in gebruik. Na het installeren van de app kies je de gewenste OV-lijn of halte. Het kan daarbij wel even puzzelen zijn: voor tramlijn 17 van de GVB in Amsterdam moet je het vervoermiddel ‘light rail’ kiezen. En een vervoermaatschappij is een ‘agency’. Op het moment van schrijven heeft nog niemand klachten of problemen met lijn 17 gemeld, zoals op onderstaand screenshot te zien is.

hopstop-1 hopstop-2

Bij het drukken op de link ‘Add report’ krijg je een scherm te zien waarop je je grieven kwijt kunt, bijvoorbeeld bij een defecte lift, opgeheven halte of een suggestie voor verbetering.

hopstop-3 hopstop-kapotte-lift

Het laten rapporteren van problemen door het publiek wordt de laatste tijd steeds vaker gedaan. Omdat de omstandigheden snel kunnen wijzigen en er elke dag duizenden mensen langs een bepaalde halte komen, is het slim om het publiek daarvoor in te schakelen. Bij de overname van HopStop door Apple ontstond de indruk dat Apple de ervaring van het bedrijf wilde gebruiken om de eigen kaartenapp te verbeteren. In de Apple Kaarten-app zit al een mogelijkheid om fouten te rapporteren, maar die is minder mooi uitgevoerd dan de functie van HopStop. Apple nam eerder deze maand ook het Canadese kaartenbedrijf Locationary over, dat meer gericht is op locatiegegevens van bedrijven.

Apple heeft de overname van HopStop al bevestigd aan AllThingsD, maar de website HopStop.com heeft nog niet de kenmerkende Apple-uitstraling: tussen het plannen van je trip door word je lastiggevallen door reclames voor afslankproducten, hotelkamers en vliegreizen.

Downloaden: HopStop (gratis, met in-app aankopen, iPhone, iOS 6.0+)

Foto bovenaan dit artikel: nikontino, Flickr CC)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 juli 2013, 18:12
Categorieën Navigatie, Reizen
Onderwerp openbaar vervoer

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.