‘Apple en Google gaan de traditionele auto-industrie kapotmaken’

Apple en Google zullen auto's ontwikkelen die leiden tot Autopia, een wereld waarin de traditionele auto-industrie het loodje legt. Het draait niet meer om verkoop van auto's, maar om slimme diensten.

Traditionele automerken kunnen wel inpakken. Volgens een topman van Morgan Stanley zijn Apple en Google druk bezig met een plan om de huidige autoindustrie te vernietigen. Managing Director Adam Jonas van Morgan Stanley deed zijn uitspraken op een gewaagde plek: in Detroit, het hart van de Amerikaanse auto-industrie.


Mercedes F 015 interieur

De toekomst: Autopia

Jonas sprak op het Automotive News World Congress, waar hij een toekomstbeeld schetste van ‘Autopia’, een woordspeling op ‘utopie’. Normaal gesproken is een utopie een ideale wereld die niet kan worden bereikt, maar Jonas ziet dat anders. Autopia zorgt ervoor dat we anders tegen het bezit van een auto aan gaan kijken.

Volgens Jonas zijn nieuwkomers zoals Apple en Google minstens zo slim als de huidige autofabrikanten. Ze hebben genoeg geld en kijken anders tegen de autowereld aan. Traditionele autofabrikanten zien een markt van 80 miljoen voertuigen, die voor gemiddeld $19.000 over de toonbank gaan. Dat levert $1,5 biljoen omzet op (een biljoen is 10 tot de macht 12, in het Engels bekend als ‘trillion). De nieuwe spelers in Silicon Valley zien de automarkt als 10 biljoen automijlen die je voor $1 per mijl kunt afrekenen. Dat levert een veel grotere omzet van $10 biljoen op (dus $10 trillion volgens Engels taalgebruik), een astronomisch grote markt die alleen nog maar zal groeien. Als je Apple of Google bent, wil je meedoen.

Apple als aanbieder van mobiliteit

Daarom moeten we Apple ook vooral niet zien als een toekomstige autofabrikant, maar als een aanbieder van mobiliteit. De CEO’s van Ford en Daimler proberen trouwens zich al op die manier te positioneren. Allerlei diensten rondom vervoer aanbieden kan lucratiever zijn dan alleen auto’s maken. Een voorbeeld: Toyota is ‘s werelds grootste autofabrikant met een wereldwijd marktaandeel van 13 procent. Ze verkopen 10 miljoen auto’s per jaar en dat levert Toyota $230 miljard omzet op. Begin je een dienst voor autodelen waarbij je maar 1,5 procent van de markt pakt (van de eerder genoemde 10 biljoen mijl) en breng je $1,50 per mijl in rekening, dan zou je $225 miljard omzet per jaar kunnen halen (voor de liefhebbers: $225 billion in Engels taalgebruik).

Bekijk ook

Terugblik Apple Car: dit waren Apple's (mislukte) autoplannen

Er gingen jarenlang geruchten over een zelfrijdende auto van Apple. Wat is de stand van zaken rondom de Apple Car? Wat is Project Titan? En waarom is Apple ermee gestopt?

Er speelt nog iets anders: voorheen had je heel wat kapitaal nodig om autofabrikant te kunnen worden. Tegenwoordig zijn de instapkosten veel lager, zeker als je allerlei diensten rondom autogebruik aanbiedt. Wat daarbij ook meespeelt is dat je bij autodelen sneller uit de kosten bent: rij je 10.000 mijl per jaar in een elektrisch voertuig, dan heb je pas na 28,5 jaar de investering afbetaald. Wordt een gedeelde auto zes uur per dag gebruikt dan is dat al binnen 5 jaar het geval. Als je zo’n elektrisch voertuig dan ook nog zelfrijdend maakt, kunnen veel meer mensen er gebruik van maken. Je hebt immers geen rijbewijs meer nodig.

Google zelfrijdende auto

Geen traditionele gezinsauto

Apple’s toekomstige auto ziet er dan ook misschien niet uit als de traditionele gezinsauto waarmee mensen nu één keer per dag naar het werk rijden, maar als de driverless pod van Google (zie foto): geinige kleine karretjes die je van A naar B brengen en waarbij je afrekent per kilometer of gebruiksduur.

‘Auto-industrie gaat kapot hierdoor’

De traditionele auto-industrie ziet al die nieuwe businessmodellen niet echt zitten. CEO Sergio Marchionne van Fiat Chrysler gaf aan dat het toekomstbeeld van Autopia grote schade gaat aanrichten aan de traditionele autofabrikanten. Het zal de markt gigantisch op z’n kop zetten. Fabrikanten zullen veel lagere aantallen produceren en op andere manieren inkomsten moeten binnenhalen. Maar Marchionne is sceptisch of het zover zal komen. Mensen willen helemaal niet autodelen:

If we all think that car sharing is going to become the way in which people will utilize transportation – which I don’t think is the case – it’s going to have a drastic impact on production. This is not painless.

Reacties: 35 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.