Van de uitgever: eerste feedback #newiCulture

Het nieuwe iCulture is nu een paar dagen live. Wat hebben we van de afgelopen dagen geleerd en hoe gaan we verder?
Jean-Paul Horn | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

newiCulture in MacbookHet nieuwe iCulture ging een paar dagen geleden van start. Misschien ben je al helemaal gewend aan onze nieuwe huisstijl en ons logo, maar ik kan me ook best voorstellen dat je nog even moet wennen. De hoeveelheid feedback die we kregen was overweldigend! Wat we daaraan merken is dat de nieuwe stijl en de samenvoeging van de twee websites goed worden gewaardeerd. Maar er zijn ook wat kritische opmerkingen die regelmatig terugkeren en waar we aandachtig naar zullen kijken. In dit artikel lees je hoe we de vervolgstappen gaan aanpakken.


Allereerst wil ik iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om te reageren. Er zijn wel vaker sites die een redesign doorvoeren, maar dat is voor veel mensen niet meteen reden om in de pen te klimmen. Dat jullie dat wel massaal hebben gedaan, bewijst hoe betrokken jullie zijn bij iCulture en ons zien als een belangrijke bron om op de hoogte te blijven. Voor ons betekent het dat we extra gemotiveerd zijn om met al die feedback aan de slag te gaan.

Voor de kritiekpunten lopen we uiteraard niet weg. Dus mocht iCulture nog niet helemaal naar jouw zin zijn: geef ons even de tijd om alle feedback te verwerken en te kijken welke oplossingen we het eerst kunnen oppakken. We begrijpen de zorgen van veel mensen en gaan daar iets aan doen, want we willen niets liever dan dat jullie met plezier iCulture bezoeken.

Twee punten springen eruit:

  1. De grote weergave: veel mensen vinden de letters en de foto’s op de homepage te groot.
  2. De mobiele weergave: in de mobiele browser op de iPhone zijn de laatste nieuwtjes niet meteen in beeld.

Alle kleine en grotere bugs hebben we dit weekend in kaart gebracht en er wordt al hard aan gewerkt om ze zo snel mogelijk op te lossen. We gaan deze week met de vormgevers van Mangrove kijken hoe we de twee hierboven genoemde feedbackpunten kunnen oplossen. We hebben te maken met een erg gevarieerde bezoekersgroep van mensen die de site op verschillende momenten van de dag bezoeken, waardoor we rekening moeten houden met tegenstrijdige wensen: de ene persoon wil één keer per dag worden bijgepraat, de andere persoon wil meermaals per dag iets nieuws zien. Hoewel we voor veel van dit soort scenario’s al oplossingen hebben (bijvoorbeeld iCulture Vandaag om snel te worden bijgepraat), gaan we kijken hoe we de gekozen indeling van de website nog wat kunnen bijschaven om te zorgen dat iedereen de optimale weergave krijgt. In de mobiele browser op de iPhone en iPad portrait kan dat bijvoorbeeld betekenen dat we de complete nieuwsstroom laten zien in plaats van de huidige keuze om alleen de meest interessante nieuwe artikelen te tonen.

Uiteraard hebben we het nieuwe design vooraf uitvoerig getest. Maar ook al zitten er tientallen mensen in het testteam, uiteindelijk komt de belangrijkste feedback pas als bezoekers er met tienduizenden tegelijk gebruik van gaan maken. Jij bezoekt onze website met een ander doel en met een andere frequentie dan jouw buurman, dus als je daarbij tegen problemen aanloopt is het nuttig voor ons om te weten.

De twee hierboven genoemde punten gaan we uiteraard oplossen. In de tussentijd kun je op korte termijn iets eraan doen:

  1. Vind je de teksten te groot? Daar gaan we iets aan doen, maar om er op korte termijn iets aan te doen, kun je de weergave in je browser iets verkleinen. Niet ideaal geven we toe. Veel lezers geven aan dat 80% van de huidige tekstgrootte optimaal is. Uiteraard gaan we daar rekening mee houden.
  2. Vind je de weergave op de mobiele website niet compleet genoeg? Op korte termijn kun je dit oplossen door het nieuws via onze app te gaan volgen. Je krijgt dan bovendien push-notificaties als er nieuwe berichten zijn. Voor mensen die bovenop het nieuws willen zitten, is dit de meest handige oplossing. ook hier gaan we een permanente oplossing voor verzinnen.

Rest mij nog om jullie te bedanken voor de massale feedback. We zijn blij dat we behoorlijk wat positieve reacties hebben gehad over de nieuwe huisstijl en de samenvoeging van de beide websites iPhoneclub en iPadclub. Veel mensen vinden het handig dat ze nog maar naar één website hoeven te gaan en geen nieuwtjes meer dubbel hoeven te lezen. Dat bevestigt ons, dat we een goede keuze hebben gemaakt door de websites samen te voegen. De naamswijziging naar iCulture is al even soepel verlopen: veel mensen kenden de naam al van de vele rubrieken en de app, dus het kost nauwelijks moeite om aan de nieuwe naam te wennen. Ik kijk terug op een enerverend project dat mij heel wat slapeloze nachten heeft gekost en dat voorlopig nog even doorgaat met het verwerken van alle kleine en grote wensen van evenzovele mensen, maar terugkijkend ben ik tevreden over hoe alles gelopen is. Ja, er zijn kritiekpunten, maar die zijn gemakkelijk te verhelpen zonder dat de website opnieuw helemaal op de schop moet. Blijf ons volgen, we zijn hard aan het werk om alles nóg mooier te maken!

Lees ook: Vaarwel iPhoneclub en iPadclub, hallo iCulture!

Het is niet meer mogelijk op dit artikel te reageren. Reageren kan onder onze nieuwste update: Van de hoofdredacteur: waar staan we nu?

Afbeelding: Placeit.net

Reacties: 73 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.