Review iPhone 3GS: Stembediening (Voice Control)

Stembediening is een nieuwe functie op de iPhone 3GS, die helaas niet beschikbaar is op de oudere modellen. Dankzij deze functie kun je contactpersonen bellen en je muziekcollectie bedienen met maar één druk op de homeknop, zodat het ook veilig in de auto te gebruiken. In de handleiding van Apple staat een korte uitleg van […]

Stembediening is een nieuwe functie op de iPhone 3GS, die helaas niet beschikbaar is op de oudere modellen. Dankzij deze functie kun je contactpersonen bellen en je muziekcollectie bedienen met maar één druk op de homeknop, zodat het ook veilig in de auto te gebruiken. In de handleiding van Apple staat een korte uitleg van de mogelijkheden, maar zodra je Stembediening activeert (door de homeknop zo’n 5 seconden ingedrukt te houden) zie je de commando’s ook langsvliegen op het scherm. Trainen met je eigen stem is niet nodig.

Voor verschillende commando’s zijn er meerdere mogelijkheden: Zo kun je zowel “Bel” als “Kies” gebruiken om een bepaalde persoon te bellen en kun je “nee”, “stop” of “fout” roepen als je een actie wilt terugdraaien. De stembediening werkt op dit moment alleen met contactpersonen en het afspelen van muziek. Zelfs wanneer je een andere applicatie geopend hebt (bijvoorbeeld een spelletje) kun je de stembediening activeren.

stembediening

We hebben Voice Control op verschillende manieren getest: met en zonder achtergrondgeluid, met en zonder headset, in de auto en thuis op de bank. Wat opvalt, is dat er meer commando’s zijn dan in de handleiding staan vermeld (bijvoorbeeld “speel groep af”) en dat je ook variaties kunt gebruiken, zoals “vorige track” in plaats van alleen maar “vorig” of “volgend”, zoals de handleiding voorschrijft. Het bellen van contactpersonen gaat uitstekend: heeft een persoon meerdere nummers, dan krijg je een keuze, bijvoorbeeld mobiel of privé. Eén onjuistheid heb ik aangetroffen: volgens de handleiding van de iPhone moet je ‘thuis’ zeggen wanneer je iemand op z’n privénummer thuis wilt bellen. In de praktijk blijkt dat echter ‘privé’ te zijn (dit is ook de naam van het veld op de iPhone).

Nederlandse namen doen het goed bij het bellen. Waar de iPhone minder goed mee omgaat zijn Engelse namen van artiesten: de uitspraak is niet goed en als er geen duidelijke match is pakt de iPhone gewoon iets wat erop lijkt, bijvoorbeeld “The Kinks” in plaats van “Pink”. Toch zijn er ook commando’s die het na herhaaldelijk proberen niet goed doen, zoals “hoe heet dit nummer”: de iPhone zegt niet welk nummer het is, maar begint doodleuk een ander liedje af te spelen. Het herkennen van artiesttennamen en albums is het zwakke punt bij deze functie. Standaardcommando’s zoals “shuffle” of “genius” werken zonder problemen.

Lastig is overigens wel, dat je de commando’s uit je hoofd moet leren om ze in de auto goed te kunnen gebruiken. Als je op het scherm moet kijken, heb je er nog niets aan.

Gebruik van stembediening in luidruchtige omgeving

Bij het inspreken kun je de iPhone het best met de microfoon (dus de onderkant) vlakbij je mond houden. Of de functie ook werkt in een drukke omgeving met veel geluiden is afhankelijk van de situatie: zit je in een café waar luide muziek wordt afgespeeld, dan kan de functie moeite hebben om jouw stem te onderscheiden van de gezongen teksten. Er zit dan niets anders op, dan te wachten op een muzikale solo en het commando daarbij luid en duidelijk in de microfoon te roepen. Op een druk station werkte de functie ook goed, mits de omroeper z’n mond houdt; hetzelfde geldt voor commando’s geven in de tram.

Fluisteren met stembediening

Stel dat je op een plek bent waar je niet te hard mag praten, maar je wilt wel iemand bellen. In de bibliotheek bijvoorbeeld. Ook dan kun je de stembediening gebruiken door in de microfoon te fluisteren. Als je je mond maar dicht genoeg bij de microfoon houdt (je houdt de iPhone daarbij horizontaal voor je gezicht), werkt de stembediening net zo goed. Zelfs als je gezicht op afstand is (20 cm) en in een rustige omgeving fluistert, werkt het nog.

Gebruik met headset en in de auto

Bij een aangesloten headset presteert de stembediening net zo goed als wanneer je in de ingebouwde microfoon praat. Je drukt hierbij op het knopje van de headset (ook telefoonheadsets van derden) om de spraakfunctie te activeren. Handig voor in de auto, maar je zult wel de commando’s moeten weten. Wat de auto betreft maakt het verschil of je alleen het gezoem van de automotor hoort of de radio luid hebt aanstaan: bij monotoon omgevingsgeluid moet je alleen wat harder praten dan gebruikelijk en bij het luisteren naar muziek kun je het best de radio even wat zachter zetten (vooral bij praatradio).

Andere toepassingen

Het is jammer dat de functie niet in Google Maps en andere iPhone-applicaties werkt. Verder zou het handig zijn als de functies op termijn nog worden uitgebreid: het dicteren van een SMS-bericht zou in de auto best handig zijn. Zoeken op internet is ook een nuttige toepassing, hoewel Google daar al een oplossing voor heeft ontwikkeld (Google Voice Search), maar die werkt niet goed in het Nederlands.

Conclusie Stembediening

De stembediening werkt goed zolang je je aan Nederlandse namen en de goedgekeurde commando’s houdt, hoewel er ook wel wat variatie mogelijk is. Omgevingsgeluid heeft niet zoveel invloed, als je je stemvolume maar aanpast aan de omstandigheden. Ben je echter in een omgeving waar gesproken of gezongen tekst klinkt, bijvoorbeeld wanneer je auto vol zit met kwebbelende passagiers, dan werkt de herkenning van commando’s minder goed, maar dat is ook eigenlijk logisch. Stembediening is nu nog beperkt tot contacten en iPod-functies, maar zou wat ons betreft ook wel uitgebreid mogen worden naar andere applicaties op de iPhone. Bij de iPod-functies heeft stembediening moeite met Engelse namen.

Laatst bijgewerkt juli 2014
Categorie Devices