Zo krijg je mobiel internet van Ziggo weer werkend
Ziggo heeft klanten gisteren gewaarschuwd dat ze niet moeten updaten naar iOS 9, omdat mobiel internet kan wegvallen. Het probleem heeft te maken met het overschrijven van APN-instellingen. Volgens Ziggo werkt Apple aan een oplossing, maar dat kan wel even duren. Gelukkig heeft iCulture-lezer Patrick een methode gevonden die bij hem wel blijkt te werken: het opnieuw instellen van de APN-instellingen.
Patrick schrijft:
Ik had na het updaten van iOS 9 ook geen mobiel internet meer op mijn iPhone, echter na het opnieuw instellen van de APN instellingen werkte het wel weer. Mijn provider is Ziggo.
Patrick loste zijn probleem op, door de APN-instellingen opnieuw in te voeren:
- Hiervoor ga je naar Instellingen > Mobiel Internet > Mobiel datanetwerk.
- Bij APN vul je in: ziggo.dataxs.mobi (oude klanten) of internet.ziggo.nl (nieuwe klanten of voormalige UPC-klanten)
- Gebruikersnaam en wachtwoord hoef je niet in te vullen.
Werkt het niet? Dan kun je de volgende opties proberen:
- Probeer een andere APN, bijvoorbeeld: internet.ziggo.nl als je eerder ziggo.dataxs.mobi hebt geprobeerd.
- Maak de APN leeg, druk op Stel opnieuw in en vul de APN in zoals hierboven aangegeven.
Het probleem speelt alleen bij mobiel internet van Ziggo. Wi-Fi van Ziggo werkt wel gewoon op de iPhone en iPad.
Deze oplossing kregen we nog aangereikt van een andere iCulture-lezer (AB):
- Ga naar Instellingen > Algemeen > Profielen en verwijder het Ziggo-profiel.
- Verwijder de APN ziggo.dataxs.mobi met de backspace-knop.
- Herstart de iPhone.
- Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Mobiel datanetwerk en kies onderaan voor Stel opnieuw in.
- De APN staat nu ingesteld op live.vodafone.nl.
- Wijzig de APN handmatig in ziggo.dataxs.mobi.
- Met de homeknop de instellingen verlaten en niet per ongeluk weer Stel opnieuw in aanklikken. Daarna moet het weer werken.
Ook problemen bij zakelijke Vodafone-gebruikers
Zoals in ons iOS 9 ervaringen-artikel al te lezen was, hebben Vodafone en Ziggo problemen met mobiel internet. Bij Vodafone gaat het om zakelijke gebruikers, die een private APN gebruiken. Gewone zakelijke klanten en consumenten kunnen gewoon iOS 9 installeren, want zij maken gebruik van de standaard APN van Vodafone. De provider heeft Apple inmiddels geïnformeerd dat private APN’s kunnen worden overschreven door iOS 9. Apple zou al aan een oplossing werken.
Staat jouw APN ingesteld op live.vodafone.com, dan is er niets aan de hand. Je kunt dit controleren via de stappen hierboven.
Probleem bij Ziggo
De ‘storing’ van Ziggo heeft ook met het overschrijven van de APN-instellingen te maken. Ziggo gebruikt een eigen APN op het netwerk van Vodafone, namelijk ziggo.dataxs.mobi. Als je dit opnieuw invult in je APN-instellingen, heb je hopelijk weer mobiel internet. We worden op de redactie niet omringd door een grote schare Ziggo-gebruikers, dus we horen graag jullie ervaringen!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Instellen van de APN is inderdaad het enigste wat je hoeft te doen ala Ziggo-klant.
Het zou me niets verbazen als deze oplossing goed werkt. Ik zit zelf bij Hollandsnieuwe (ook op het Vodafone netwerk) en ik moet ook altijd na een update mijn APN opnieuw instellen omdat er na een update altijd de standaard Vodefone APN gegevens in staan.
Bij Hollandse nieuwe moet je de APN instellen op data.dataxs.mobi.
Ik moest op mijn 6 in plaats van “ziggo.dataxs.mobi” een andere APN opgeven: “internet.nl.upcmobile.com”. Eerst ziggo… geprobeerd maar dat bleek niet te werken. Gelukkig was de APN op mijn Air2 niet overschreven en daar vond ik de internet.nl… instelling, dat werkte dus wel 🙂
Ik zit in het voormalig UPC-gebied, misschien dat dat de reden is.
Je hebt Ziggo mobiel ‘oud’, van voor de fusie met UPC, en je hebt Ziggo ‘nieuw’.
Voor Ziggo ‘nieuw’ is de APN: internet.ziggo.nl
De APN voor Ziggo is direct goed gegaan bij de update 🙂
Oeps, er gaat iets mis met de “bewerk: mogelijkheid van reacties. Even opnieuw, nu helemaal goed:
Ik moest in plaats van “ziggo.dataxs.mobi” een andere APN opgeven: “internet.nl.upcmobile.com”. Eerst ziggo… geprobeerd maar dat bleek niet te werken. Gelukkig was de APN op mijn Air2 niet overschreven en daar vond ik de internet.nl… instelling, dat werkte gelukkig wel 🙂
Ik zit in het voormalig UPC-gebied, misschien is dat de reden.
Kan het kloppen dat dit probleem ook bij Choozze is?
Apn onder de kop mobiel netwerk stond na installatie 9, gewoon nog op ziggo.dataxs.mobi.
Voor deze ziggo gebruiker was jullie suggestie helaas geen oplossing.
Aanvulling: het werkt weer! Een fictieve gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld en Voila, het werkte weer.
Sorry hoor, maar is dit niet een open deur? Ziggo had haar klanten toch gewoon even een berichtje kunnen sturen dat ze even handmatig de APN-instellingen moeten invullen? Stelletje knurften zijn het toch ook daar… Ik zie dit niet als een bug in iOS9.
Mijn vrouw had hetzelfde probleem: geen internet van Ziggo na update naar iOS9.
Bij de APN-instellingen stond alles goed (althans: ziggo.dataxs.mobi, die waren dus niet verdwenen), maar wat ik heb gedaan is het Ziggo Mobiel profiel verwijderd, en via de ‘mijn ziggo mobiel’ site de instellingen naar de telefoon laten sturen.
Het profiel wat je dan krijgt opnieuw installeren, en daarna was het probleem opgelost.
Het is wel belangrijk het profiel eerst te verwijderen, alvorens je het ‘nieuwe’ installeert, anders krijg je de melding dat het profiel al bestaat.
Of dit overigens de juiste of makkelijkste oplossing is weet ik niet, maar het werkte wel.
Geldt ook voor Hollandsnieuwe, dus niet alleen voor zakelijke klanten van Vodafone. Na het handmatig opnieuw instellen van de apn werkt het weer prima.
Ziggo hier en nergens last van …
Voor Hollandse Nieuwe is de APN: data.dataxs.mobi.
Ik had dit met Vodafone. Via itunes providerinstellingen geupdate en klaar;)
Na de APN te hebben verwijderd en opnieuw geinstalleerd te hebben, bleef het probleem. Hierna Ziggo gebeld. Zij gaven aan dat het een apple probleem zou zijn en dat ik contact met apple moest zoeken.
Vervolgens de APN nogmaals verwijderd en de tip van Anthony gevolgd: Via http://ziggo.tweakker.com/ios een sms laten sturen om via deze weg de instellingen opnieuw te laten instellen. Dat werkte. Nu weer via 3G internet. Zou mooi zijn als Ziggo dit ook op zijn website zet. Inmiddels de helpdesk gebeld om dit door te geven.
Dit werkt inderdaad voor mij ook, en zal dus de beste oplossing zijn.
Heb gewoon de APN opnieuw ingetypt en telefoon opnieuw opgestart. Doet het weer. (ziggo “oude klant” Jammer dat Ziggo dit zelf niet door geeft.
Ik heb deze gebookmarked: handig lijstje als je APN niet werkt of je van simkaart wisselt.
Dank u, dank u, dank u! Ik zag mijn geest al dwalen toen Ziggo gisteren melde dat het tot half oktober kon duren. Mijn 3g werkt nu weer dankzij deze tip (iPhone 5).
Ik heb nergens last van gehad na de update. iPhone 6 plus met ziggo mobiel sim only. Na updaten kreeg ik een melding om de aanbiedersinstellingen bij te werken. Uitgevoerd en heb geen verschil gemerkt in functionaliteit vóór en na de update.
@Leon: Yep, hier ook een Choozzer zonder mobiel internet na update…
Die Ziggo truc lijkt voor Choozze niet te werken: ene dochter heeft wel geüpdatet, de andere niet, maar bij beide zijn de APN-gegevens hetzelfde… Verwijderen en opnieuw installeren hielp ook niet.
Vandaag IOS9 probleemloos op mijn iPhone 6 gezet. Ziggo APN instellingen zijn gewoon blijven staan.
bij mij was alleen de gebruikers naam vodafoon weg