Verslag ter plaatse: weinig hype rond iPhone in Duitsland

Na een bezoek aan Berlijn zijn we eigenlijk wel verrast dat het enthousiasme over de iPhone in Duitsland veel minder is dan in Nederland. De meeste mensen vinden de iPhone te duur en op straat of aan de bar trek je er ook veel minder bekijks mee. Zijn de Duitsers nu al iPhone-moe?

Christian BauerDe afgelopen twee dagen zijn we voor een zakelijke afspraak in Berlijn geweest, waar we meteen ook een aantal mensen uit de mobiele wereld hebben gevraagd hoe ze over de iPhone denken. Opvallend is dat de Duitsers helemaal niet zo onder de indruk van de iPhone zijn. De algemene reactie na wat rondvragen? Overhyped en veel te duur. De iPhone kan een paar leuke trucs, maar is als dagelijkse telefoon niet praktisch. Ook in de winkels is het niet bepaald dringen geblazen, al vind je in de meeste T-Mobile-shops wel een groot iPhone-display met daarop een binnenkomend gesprek van ene Christian Bauer, het Duitse equivalent van John Appleseed. Ook staat er in veel gevallen een medewerker die de iPhone demonstreert. Lekker anoniem en zonder gezeur kopen is er niet bij: vraag je om meer informatie of maak je kenbaar dat je best eentje zou willen aanschaffen, dan krijg je meteen een spervuur van vragen op je afgevuurd, waaronder (uiteraard) de vraag welk abonnement je erbij wilt afsluiten.

In de Duitse pers schijnt T-Mobile te hebben gezegd dat ze 500 toestellen per dag verkopen. Internationaal circuleert het cijfer van 700 toestellen per dag. Welke van de twee schattingen het dichtst in de buurt zit, maakt eigenlijk niet zoveel uit: T-Mobile schijnt toch wel een beetje teleurgesteld te zijn over de deal. Ze hebben relatief veel geld gestoken in promotie van de iPhone en hebben hun bestaande smartphone-aanbod afgebouwd. Vorig jaar toen we met de kerst in Berlijn waren, kozen mensen die een Windows Mobile-smartphone wilden kopen nog voornamelijk voor de toestellen van T-Mobile, die in feite door HTC worden gefabriceerd. In Nederland was de verhouding op dat moment al andersom: daar werden veel meer HTC-smartphones verkocht, dan de soortgelijke operator-modellen van T-Mobile. Tegenwoordig is dat ook in Duitsland het geval.

Misschien is het beeld vertekend omdat we immers maar een klein aantal mensen van relatief kleine bedrijven uit de mobiele industrie hebben gesproken, maar de indruk die we in Berlijn hebben gekregen is toch wel dat Apple de iPhone beter in Nederland had kunnen lanceren. Op straat hebben we geen enkele persoon met een iPhone gezien. En ook in restaurants en winkels heb je veel minder bekijks dan in Nederland als je een iPhone tevoorschijn haalt. Van zakelijke kennissen hoorden we dat de hackersscene bijna helemaal ontbreekt. Het enthousiasme om iPhones te importeren en te unlocken is op de Duitse iPhone-forums een stuk minder. De Duitsers schijnen veel meer geïnteresseerd in nieuwe Nokia’s zoals de N82. Dat voorspelt weinig goeds voor de Europese lanceringen in 2008.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 december 2007, 17:54
Categorie Achtergrond
Onderwerpen abonnementen, berlijn, duitsland, hype, t-mobile, unlock

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.