Top 10 ergernissen op de iPhone

Een overzicht van 10 veelvoorkomende ergernissen op de iPhone. Tien punten waarin gebruikers hun ongenoegen, problemen en hindernissen beschreven zien staan. Aan Apple de kans om om hier wat mee te doen en te luisteren naar haar klanten.
Mike van Hoenselaar - · Laatst bijgewerkt:

iPhone in HeavenEr zijn genoeg mensen die de iPhone de hemel in prijzen, maar er zijn ook mensen die er wat kritischer tegenaan kijken: altijd zijn er wel dingen die nog verbeterd kunnen worden. Op pleasefixtheiphone.com stond MMS wekenlang bovenaan, maar nu dit is opgelost verschuift de aandacht zich weer naar andere zaken, zoals multitasking, draadloos synchroniseren en… (daar is ‘ie weer): Flash op de iPhone. PCWorld heeft zelf een lijst van de 10 meest voorkomende ergernissen opgesteld. Ze klagen niet alleen, ze dragen ook oplossingen aan.



10. Standaardapplicaties kunnen niet verborgen worden

Het startscherm van de iPhone is gevuld met eigen standaardapplicaties van Apple. Deze zijn niet altijd even nuttig voor iedereen. Zo zal de Aandelen/Stocks-applicatie niet door iedereen even vaak worden geraadpleegd. Dit soort applicaties zijn helaas niet te verwijderen van de iPhone. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de applicaties Weer en de rekenmachine Calculator, waar vaak betere alternatieven voor zijn. De applicaties zijn niet te verwijderen, te verbergen of op enige manier te wijzigen.

Ideale situatie – Er is een ‘Weergave’-optie in het Instellingenmenu, dat de mogelijkheid biedt om applicaties die je (tijdelijk) niet nodig hebt kunt verbergen.

Oplossing – Verschuif alle applicaties die je toch niet gebruikt naar andere schermen in plaats van het Homescherm. Dat is de meest eenvoudige mogelijkheid. Jailbreakers kunnen gebruik maken van applicaties zoals SBSettings of Poof.

9. Applicaties die achtergrondprocessen vereisen werken niet

Omdat de iPhone geen achtergrondprocessen ondersteunt kun je bijvoorbeeld geen streamingdiensten draaien als je even je e-mail wilt controleren of een game wil spelen. Applicaties zoals Pandora en Slacker ondervinden dit probleem.

Ideale situatieApple ondersteunt achtergrondprocessen. Dit gaat waarschijnlijk niet gebeuren, omdat Apple meer belang hecht aan een snelle en soepelwerkende iPhone. Een prima optie zou zijn om een API toe te staan die de mogelijkheid geeft om muziek in de achtergrond te laten draaien. Net zoals dat bij reguliere iPod-muziek ook mag.

Oplossing – Alleen mensen met een jailbreak kunnen dit makkelijk oplossen. Zij kunnen een applicatie zoals Backgrounder installeren om achtergrondprocessen toe te staan.

8. De App Store is moeilijk te doorzoeken

Omdat er inmiddels meer dan 60.000 applicaties in de App Store staan, wordt het voor eindgebruikers steeds lastiger om die ene superapplicatie te vinden. Ook voor ontwikkelaars is het steeds lastiger om op te vallen. Gelukkig heeft Apple een eerste stap gemaakt en ontwikkelaars gevraagd om kernwoorden aan te maken voor hun applicaties.

Ideale situatie – Een ‘Show All’-optie. Hiermee kun je sorteren op verschillende factoren zoals naam, positie, categorie, releasedatum, enzovoorts.

Oplossing – Gebruik een applicatie om de App Store door te spitten. Een mogelijkheid is App Miner. Hier kun je eenvoudig overzichten zien van applicaties die in de aanbieding zijn, met daarnaast de mogelijkheid om verlanglijstjes aan te maken. Voor de echte filteropties zijn websites zoals Apptism, AppBeacon, Macworld’s App Guide of de Appsstore.nl (voor overzicht van applicaties van Nederlandse ontwikkelaars) een prima alternatief.

7. Batterij loopt snel leeg

We vergeten af en toe wel eens dat de iPhone vooral ook een telefoon is, ook al doen we er dingen mee die voorheen eigenlijk alleen op een computer gedaan werden. De batterij kan hier (nog) niet tegen en is binnen no-time leeg.

Ideale situatie – De iPhone krijgt een betere batterij of het wordt mogelijk om de batterij te vervangen, bijvoorbeeld door eentje met een hogere capaciteit. Iets dat niet snel zal gebeuren.

Oplossing – Op iPhoneclub zijn enkele tips om batterijproblemen te voorkomen verschenen. Daarnaast zijn standaardzaken zoals het uitschakelen van je Wi-Fi, verlagen van de schermhelderheid en een meer conservatieve instelling voor Push-gegevens (Instellingen > Mail, Contacten, Agenda > Nieuwe gegevens) ook goede tips om langer met je batterij te doen. Je kunt ook kiezen voor een externe batterij. In de shop vind je een uitgebreide keuze aan externe batterijen voor de iPhone.

6. Je kunt geen bestanden ontvangen en verzenden

De mogelijkheid om bestanden te verzenden is erg beperkt voor de iPhone. Je kunt standaard eigenlijk alleen afbeeldingen en video (iPhone 3GS) versturen. Dat Apple het niet toestaat om muziek te kunnen versturen is iets waar wij ons nog wel in kunnen verplaatsen, maar bestanden die je via de e-mail verzonden krijgt, zoals Word-bestanden, moeten toch aangepast en doorgestuurd kunnen worden.

Ideale situatie – Apple zorgt voor een file manager waarin je alle documenten overzichtelijk bij elkaar hebt. De optie om deze documenten makkelijk via e-mail te verzenden mag dan niet ontbreken. Om beveiligingsredenen zou Apple dan bepaalde extenties toe kunnen staan en elk bestand zou online gescand kunnen worden door een externe derde partij.

Oplossing – Er zijn applicaties die deze functionaliteit wél hebben. Hierin zijn bestandsmanagers opgenomen en kunnen bestanden makkelijk via e-mail verzonden worden. iPhone-applicaties zoals Documents To Go, QuickOffice Files (€10,49) en Box.net (gratis) zijn hier prima voorbeelden van. Als je geabonneerd bent op MobileMe, kun je ook gebruik maken van Apple’s eigen (nieuwe) iDisk-applicatie of een van de vervangende programma’s die deze functionaliteit ondersteunen.

5. IMAP Gmail is dramatisch

Voor frequente gebruikers van Gmail is het natuurlijk fijn dat hun e-mail op de iPhone kan worden opgehaald. Een groot nadeeel is dat de fuctionaliteiten die je gewend bent van Gmail, nu niet werken. Conversatieweergave en favorieten aanmerken zijn bijvoorbeeld dingen die niet mogelijk zijn. Bij veel mailverkeer met dezelfde persoon kan de mailbox al aardig vollopen. Iets dat in Gmail zelf niet gebeurt.

Ideale situatie – Functionaliteiten van de (prima) Gmail-webapplicatie rechtstreeks in Mail.app te verwerken. Zelfs het uiterlijk kan rechtstreeks overgenomen worden. Het enige dat veranderd moet worden, is dat oude berichten gecached worden. Hotmail en Yahoo-gebruikers profiteren hier dan ook van.

Oplossing – De Mail.app is niet aan te passen, maar je kunt wel de Mail.app ruilen voor de Gmail-webapplicatie. Maak een snelkoppeling en vervang deze met de normale Mail.app. Recent zijn swipe-mogelijkheden toegevoegd om de iPhone-beleving nog beter over te laten komen bij het lezen van je mail via de Gmail-webapplicatie. Zelfs caching is iets waaraan gewerkt wordt met de komst van HTML5.

4. Je kunt geen contactgroepen maken

Iedereen is je vriend op de iPhone. Zelfs je baas heeft dezelfde status als je beste vriend of vriendin. Dit komt omdat op de iPhone geen groepen kunnen worden aangemaakt waarin je specifieke contacten kunt stoppen (via desktopsoftware kan dat overigens wel).

Ideale situatie – Apple maakt een optie zodat contacten in groepen ingedeeld kunnen worden zodat je deze groepen direct kunt mailen, smsen of kunt gebruiken voor verschillende applicaties.

Oplossing – “There’s an app for that”. Wederom is er een applicatie die deze functie (vooralsnog) op zich heeft genomen. Vooralsnog, want met de komst van 3.0 weten we dat er ook genoeg applicaties zijn die hun functie verloren. Applicaties als iGroupMail (€1,59), ABContacts (€2,99) en Groups (€ 2,99) zijn applicaties waarmee je makkelijk naar een groep kunt mailen of waarin je jouw contacten makkelijk in aparte groepen kun indelen.

3. Emailbeheer is aan de zwakke kant

Met de komst van iPhone-firmware 3.0 zijn er al verschillende nieuwe mogelijkheden toegevoegd, maar echte mogelijkheden om snel je inbox op te schonen of te beheren zijn er (nog) niet. Denk hierbij aan het direct selecteren van alle berichten of het filteren van berichten om op basis van de resultaten acties uit te voeren.

Ideale situatie – Apple zorgt voor de functies hierboven. Op deze manier is het beheren van e-mail op de iPhone makkelijker, vooral voor mensen die veel e-mailberichten per dag krijgen.

Oplossing – De enige optie die er op dit moment bestaat, is om via Safari je mail te bekijken in de reguliere webapplicatie van je provider. Op deze manier kun je optimaal gebruik maken van alles handige functies die via webmail vaak wel beschikbaar zijn.

2. Op afstand wissen van de iPhone kost €79 per jaar

Het verliezen van je iPhone is geen pretje, maar dat je €79 per jaar moet betalen om deze eenvoudiger terug te vinden is een extra bittere pil. Dit is het bedrag dat je voor een jaar lang MobileMe moet betalen. De Find My iPhone-functionaliteit is hierin opgenomen.

Ideale situatie – Apple biedt naast het MobileMe-abonnement waar deze functie als onderdeel van wordt aangeboden ook de mogelijkheid om een eenmalig bedrag te betalen om gebruik te maken van de dienst (als je iPhone ooit is gestolen of verloren is). Dit zou het voor veel mensen aantrekkelijker maken om de Find My iPhone-functie te gebruiken.

Oplossing – Het is geen volwaardige mogelijkheid zoals Find My iPhone, maar via applicaties zoals iSecurity(€1,59) kun je een nepapplicatie op je iPhone krijgen die de coördinaten verstuurt zodra een persoon het wachtwoord van de applicatie probeert te kraken.

1. Exclusiviteit

In Amerika zijn ze niet echt blij dat AT&T de enige provider is voor hun iPhone. In Nederland is T-Mobile ook regelmatig het doelwit van boze gebruikers. AT&T heeft voornamelijk te kampen met opmerkingen waarom tethering en MMS niet werkt. Ook problemen met servicecontracten, hogere datakosten en oneerlijk gebruik zijn dingen die AT&T dagelijks te horen krijgt. T-Mobile daarentegen heeft voornamelijk de dekking van 3G en de (ontbrekende) ondersteuning van tethering als meest voorkomende problemen.

Ideale situatie – Het alleenrecht van T-Mobile verdwijnt zodat andere providers ook kunnen profiteren en de gebruiker zo de meeste keuze krijgt. Of T-Mobile zorgt voor een betere dekking en stelt bepaalde functionaliteiten automatisch beschikbaar.

Oplossing – Er zijn mogelijkheden om tethering voor de iPhone beschikbaar te krijgen in Nederland. iPhoneclub heeft hiervoor een uitgebreide handleiding Tethering voor alle netwerken op de iPhonegeschreven. Ook hebben we op iPhoneclub een overzicht gemaakt van de mogelijkheden die je hebt om een iPhone 3GS te kopen in Nederland, met alternatieven als je liever voor een andere telecomaanbieder kiest.

En nu?

Er zijn altijd verbeteringen mogelijk. Als gebruikers kunnen we alleen maar hopen dat Apple luistert naar haar klanten en iets doet met de feedback die wij geven. Heb jij zelf een ergernis die je kwijt wil? Word je gehinderd in je dagelijkse werkzaamheden omdat je iets niet mogelijk acht? Laat van je horen en wie weet wordt iPhone OS 3.2 of de iPhone 4G wel uitgerust met jouw idee.

Informatie

Laatst bijgewerkt
25 augustus 2009 om 13:57
Categorie
Achtergrond

Reacties: 143 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.