Smartphones vormen bedreiging voor tv-reclames

Smartphones vormen een bedreiging voor tv-reclames. Dat blijkt uit een onderzoek. Mensen worden het meest afgeleid door berichtjes, push notificaties en tweets die op je smartphone binnenkomen.

iphone tvAls je tegenwoordig op de bank aan het tv-kijken bent, is de kans groot dat je je smartphone naast je hebt liggen. Zodra de reclame begint is dat ófwel het startsein om naar de wc te gaan of een drankje te pakken. Maar door de smartphone heb je nog een derde vorm van afleiding: je pakt even je iPhone om te twitteren, iets op internet op te zoeken of een spelletje te doen. Volgens een onderzoek van IPG Media Lab enYuMe zijn mensen snel afgeleid als ze een smartphone in de hand hebben. Er deden overigens slechts 48 personen mee aan het onderzoek, maar de resultaten waren wel overtuigend: 94% van hen was afgeleid tijdens het kijken naar een 30 minuten durend tv-programma. De smartphone was daarbij in 60% van de gevallen de boosdoener.

De onderzoekers ontdekten ook dat het wegkijken naar je smartphone een grotere impact heeft dan het snel vooruitspoelen van een reclamespot. Als je snel doorspoelt krijg je toch nog impressies van de reclames mee. Bij het staren op je iPhone-scherm is dat niet het geval. Ook push notificaties en binnenkomende e-mail kunnen mensen makkelijk afleiden. De makers van tv-reclames zullen moeten zorgen dat hun spotjes interessanter zijn dan de berichtjes die we op onze smartphones binnenkrijgen.

Heb jij die ervaring ook, dat je sneller wegkijkt bij de tv-reclames als je een smartphone onder handbereik hebt?

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 mei 2011, 12:20
Categorie Achtergrond
Onderwerpen reclame, smartphone, televisie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.