Phil Schiller vertelt in rechtszaal hoe iPhone is ontstaan

Phil Schiller heeft in de rechtszaak tegen Samsung een verklaring afgelegd. Hij vertelde hoe de iPhone ontstaan is, hoeveel geld aan marketing is besteed en hoe er over de iPhone werd gedacht.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

phil schillerPhil Schiller moest vandaag verschijnen in de rechtbank om te getuigen in de rechtszaak tussen Apple en Samsung. Apple’s marketingbaas vertelde hoe de iPhone is ontstaan en betoogde de Apple een revolutie in de smartphone-industrie teweeg heeft gebracht. Het was interessant om te horen hoe Apple na het succes van de iPod aan het nadenken was over nieuwe projecten. De iPod had ervoor gezorgd dat Apple van een niche-speler in de computermarkt veranderde in een succesvolle fabrikant van mp3-spelers die door een breed publiek werden gekocht. “Het veranderde echt ieders beeld van Apple, zowel binnen als buiten het bedrijf”, zei Schiller. Als vervolgproduct werd gesproken over camera’s en auto’s, maar er werd ondertussen ook al gewerkt aan een tablet die later de iPad zou gaan heten. Toch besloot Apple uiteindelijk om alle aandacht op de iPhone te richten.


“Op dat moment waren mobiele telefoons niet geschikt als entertainmentapparaten”, zei Schiller. Er was in het begin veel twijfel, vooral van buitenstaanders. Microsoft en Palm voorspelden dat de iPhone zou mislukken, omdat Apple geen ervaring had met het maken van mobiele telefoons. “Ze verwachtten dat we op ons gezicht zouden gaan”, vertelde Schiller. Bij de iPad klonken soortgelijke geluiden. De iPhone werd een klinkend succes: elke keer dat Apple een nieuwe iPhone uitbrengt, worden er ruwweg net zoveel van verkocht als alle voorgaande modellen samen. Als die trend doorzet, zal Apple’s volgende fiscale jaar fenomenaal zijn. De iPhone is immers het apparaat dat voor Apple de meeste omzet oplevert. Uiteraard komt dat succes niet vanzelf: Apple stak flink wat geld in marketing van de iPhone. In het fiscale jaar 2008 was dat nog 97,5 miljoen dollar en in 2010 groeide het naar 173,3 miljoen dollar.

Uit marktonderzoek dat Apple in 2011 uitvoerde, bleek dat 85% van de consumenten design en uiterlijk erg belangrijk vinden. Die opmerkingen zijn interessant, omdat voormalig Apple-baas Steve Jobs altijd beweerde dat Apple geen marktonderzoek uitvoerde, omdat mensen vooraf toch niet weten dat ze het apparaat willen dat Apple aan het ontwikkelen is. Bij de onderzoeken die Apple uitvoerde werden mensen betrokken die al Apple-producten in huis hadden. Ook koopt Schiller marktonderzoeksrapportages van derde partijen.

Een advocaat van Samsung vroeg Schiller of het design van de iPhone gaat veranderen bij de volgende versie van de iPhone. Maar Schiller weigerde te praten over toekomstige producten en Samsung drong daarna ook niet langer aan.

Na Schiller is Scott Forstall aan de beurt, Apple’s hoofd van iOS-software. Later komen nog Samsung-topman Justin Denison, Samsung-engineer Wookyun Kho, Apple’s interface-ontwerper Susan Kare en enkele onafhankelijke experts aan het woord. Apple wil 2,5 miljard dollar schadevergoeding vanwege het slaafs kopiëren van de iPhone en iPad en het overtreden van meerdere patenten. “Ik was behoorlijk geschokt over het uiterlijk van de Galaxy S-telefoon, de mate waarin ze Apple-producten leken te hebben gekopieerd en welke problemen dat voor ons zou creëren”, meende Schiller. “Consumenten kunnen in verwarring komen over welk product van wie is.” Op reclameborden en in tv-advertenties krijgen klanten maar een glimp van het product te zien.

Informatie

Laatst bijgewerkt
4 augustus 2012 om 13:17
Onderwerp
Categorie
Apple

Reacties: 25 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.