Meerderheid van verkochte smartphones heeft een touchscreen

Smartphones met touchscreens zijn gewild. Momenteel is 55% van de verkochte smartphones voorzien van een touchscreen. Dat blijkt uit cijfers van Canalys.

smartphones frontEen van de grootste vernieuwingen van de iPhone was het enorme touchscreen, dat je makkelijk met je vingers kon bedienen. Smartphones met touchscreens waren er al langer, maar dankzij Apple ontdekten we nieuwe bedieningsmogelijkheden en toepassingen. De populariteit van het iPhone-touchscreen zette ook andere fabrikanten aan om voor touchscreens te kiezen. En de consument? Die zit het ook wel zitten. Volgens de laatste cijfers van Canalys is het de eerste keer dat de meerderheid van de smartphones met een touchscreen worden geleverd.

Maar liefst 55% van de verkochte smartphones in het vierde kwartaal van 2009 was voorzien van een touchscreen. De verkoop van touchscreen-smartphones steeg met 138% (jaar op jaar) en bedroeg bijna 30 miljoen stuks. De totale markt voor smartphones groeide met slechts 41%.

Canalys schat dat er in totaal meer dan 75 miljoen touchscreen-telefoons zijn verkocht, meer dan tweemaal zoveel als in 2008. Aan kop in het lijstje leveranciers van smartphones met touchscreens gaat natuurlijk Apple. Maar Nokia is een verrassende tweede, mede omdat dit bedrijf nog maar kort op S60-toestellen met touchscreen is overgestapt. De Nokia 5800 en N97 bleken de meest gewilde modellen. Touchscreen-toestellen van HTC en Samsung lagen ook goed in de markt. Canalys merkt erbij op dat Samsung ook een hoop touchscreen-toestellen verkoopt die niet in de categorie smartphone vallen. Canalys ondervroeg 4.000 consumenten. Daarvan wilde 60% een touchscreen op de volgende mobiele telefoon.

canalys 1

Apple doet het goed in de cijfers, vooral omdat het goed zit met de applicaties. Fabrikanten die ook dergelijk succes nastreven staan voor een uitdaging om voldoende ontwikkelaars te interesseren. Symbian OS blijft het grootste smartphone-platform en groeit nog steeds maar minder snel dan RIM, Apple en Android. Volgens Canalys moeten fabrikanten vooral zorgen dat ze klanten vasthouden en voor een lock-in zorgen. Als mensen gewend zijn aan een platform en zich overgeven aan geavanceerdere activiteiten als het kopen van content en applicaties, zijn ze meer geneigd om te blijven hangen en wordt een platform aantrekkelijker voor ontwikkelaars. De meest loyale klanten hebben Apple, Nokia en RIM.
canalys 2

Via: persbericht

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 9 februari 2010, 14:33
Categorie iDevices
Onderwerpen canalys, onderzoek, touchscreen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.