Meer details over TomTom-carkit voor de iPhone: niet verplicht, wel handig

Macworld had een interview met een TomTom-topman, die meer informatie gaf over de carkit die TomTom gaat uitbrengen en de manier waarop de kaarten en navigatiesoftware aan de man gebracht gaan worden.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

EasyPortMacworld had een gesprek met TomTom’s vicepresident voor marktontwikkeling, Tom Murray. Hij wilde nog geen releasedatum of prijs geven, maar gaf wel aanvullende informatie over de aankondiging van TomTom op de iPhone tijdens WWDC. TomTom’s oplossing is volgens Murray uniek, omdat het uit twee onderdelen bestaat: hardware en software. Daardoor kunnen ze een navigatie-ervaring bieden die vergelijkbaar is net een PND.


Vandaar dat er in de carkit een gps-ontvanger is ingebouwd, waardoor je dezelfde ontvangst hebt als een gespecialiseerd navigatie-apparaat. Zodra de iPhone in de carkit zit, gebruikt deze de GPS-ontvanger in het accessoire. Er zit ook een speaker in, zodat je betere audiokwaliteit hebt en luidere aanwijzingen dan uit de speaker van de iPhone komt. In de carkit is een EasyPort-houder aanwezig, die je al op de TomTom ONE vindt: een soort inklapbare ring met daarin een speaker en een scharnierende zuignap (zie foto).

Als je de carkit meeneemt, kun je deze plat opvouwen. De carkit heeft een laadkabel met USB-aansluiting. Er zit ook een 1/8-inch audio-poort op waarmee je de iPhone en carkit op een autoradio (met aux-aansluiting) kunt inpluggen. Je kunt dan gelijktijdig naar muziek én navigatie-aanwijzingen luisteren via je autoradio. Er zit ook een microfoon in, zodat je de carkit als Bluetooth-speakerfone kunt gebruiken. Dat klinkt misschien wat vreemd, omdat de iPhone immers fysiek met de carkit is verbonden. Toch heeft TomTom ervoor gekozen om het bellen via Bluetooth te laten verlopen.

Het is de bedoeling om de software en de hardware los te verkopen, maar ook te bundelen. Hoe TomTom dit denkt te gaan doen blijkt niet uit het interview; ze zouden bij de carkit een promocode voor de software kunnen meeleveren, maar dat gaat alleen in de Amerikaanse App Store werken. Wat de interface betreft kun je TomTom op de iPhone straks in portret- en landschapsweergave gebruiken. Multitouch, tap, swipe, pinch en zoom worden ook ondersteund om door de kaarten te bladeren. Je hebt vanuit de applicatie ook toegang tot de contactenlijst. De interface wordt hetzelfde als de PND’s, met dezelfde kernfunctionaliteit en dezelfde gesproken aanwijzingen. Er zit ook IQ Routes in, waarbij je steeds langs de slimste route wordt gestuurd, afhankelijk van het moment van de dag. De slimste route is daarbij niet altijd de kortste route.

Omdat het scherm van de iPhone kleiner is dan de huidige PND-systemen die TomTom verkoopt (3,5 inch versus 4,3 inch) is de ervaring het best te vergelijken met de oudere 3,5 inch-systemen, maar aangevuld met nieuwe functies als IQ Routes. Of er ook Map Share in zit, wilde Murray niet bevestigen. Wat de prijs betreft neigt TomTom ertoe om voor een vaste prijs te kiezen, net zoals Navigon heeft gedaan. In de VS heeft operator AT&T voor een model met abonnementen gekozen, waarbij je per maand betaalt. De twee eerste versies die beschikbaar komen zijn Noord-Amerika en Europa. De download zal zo’n 1GB bedragen en je kunt op een later moment je kaarten updaten, maar hoe dat gaat (bijvoorbeeld via een In App Purchase) is nog niet besloten.

Meer info: Macworld

Reacties: 108 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.