iPhone in België: met of zonder simlock en countrylock?

Na een telefoongesprek met een Mobistar Center hebben we ontdekt dat sommige Mobistar-medewerkers liever geen iPhones aan buitenlanders verkopen en daarom met smoesjes over een simlock aan komen zetten.
Jonathan - · Laatst bijgewerkt:

Mobistar logoGisteren schreven we dat er een simlock op een nieuwe voorraad Belgische iPhones zit. Om erachter te komen hoe dit nu precies zit namen we telefonisch contact op met verschillende Mobistar Centers in Bree, Genk, Heusden, Sint-Truiden en Tongeren om te vragen wat er aan de hand is. Een eenduidig oordeel hebben we nog steeds niet kunnen vellen, maar een van de Mobistar-medewerkers had wel een vermoeden waar de verhalen over simlocks vandaan komen.

Helaas hebben we geen toestemming gekregen om een opname van het telefoongesprek als mp3-bestand beschikbaar te stellen, maar een letterlijk verslag mag natuurlijk wel. Hieronder een volledige log van het gesprek:

<< Morgen, Mobistar Centre [...], goedemorgen. >> Hallo, met Jonathan Hogervorst.

<< Ja, goedendag. >> Ik ben redacteur van de Nederlandse nieuwssite iPhoneclub en ik vroeg me af of ik u een paar vraagjes kan stellen.

<< Ja, zegt u maar. >> Het gaat over de nieuwe levering iPhones, hebben jullie die al binnen?

<< Deze week zijn ze nog niet geleverd, dat moet nog komen. >> Okay. En, weet u iets over een simlock die vanaf deze week erop zit?

<< Pardon?! Ik heb uw vraag niet verstaan, kunt u het even herhalen? >> Weet u mogelijk iets over een simlock die er sinds kort opzit?

<< Bij mijn weten zijn de toestellen niet gesimlocked want dat is één van de wettelijke voorwaarden hier in België. Dus het toestel is sowieso voor Belgische kaarten niet gesimlocked en ze werken met alle Belgische operatoren, en ik begreep ook met de Nederlandse want ik heb al een paar Nederlandse klanten gehad die toestellen gekocht hebben en ik heb nog niemand teruggehad met meldingen van “kijk, hij werkt niet in het buitenland”. >> Ja.

<< Dus normaalgezien niet, tenzij dat Apple iets veranderd heeft ondertussen, maar we hebben er ook niet van gehoord alleszins. >> Okay. Ja, want ik lees hier, gisteren is bekend geworden dat een andere Nederlandse iPhone-nieuwssite contact heeft gehad met één van jullie verkoopcenters.

<< Ja. >> En dat daar bleek dat er een simlock opzat.

<< Nee, ik denk dat ik al weet wat daarachter zit, [onverstaanbaar] met welke winkel ik contact zou hebben, maar ik weet dat sommige van mijn collega’s niet zo graag iPhones aan buitenlanders verkopen, omwille van deze reden, omdat er op iPhones zelf bijna niet verdiend wordt. En, ja, wij hebben niet het systeem zoals in Nederland van je koopt een iPhone en je moet een abonnement nemen. >> Ja.

<< En buitenlanders die natuurlijk bij ons een toestel kopen, dat is [onverstaanbaar], daar kun je niks voor een netwerk aantoveren, want ik weet dat sommige van mijn collega’s dat liever niet doen en dan liever met bepaalde excuses komen. Maar bij mijn weten, maar dat zeg ik ook maar, zover ik weet is het toestel niet gesimlocked. Er is alleszins niet… voor degene die hem al gehad hebben, die zijn het niet, want ik heb er al een stuk of vier-vijf verkocht aan Nederlanders en Duitsers en ik heb van niemand geen melding gehad van “kijk, hij werkt hier niet”. >> Okay.

<< Dus het kan zijn dat Apple nu iets veranderd zal hebben, denk ik niet dat die simlock daar…

>> En hoe zou het voor uw Belgische wetgeving zijn als hij gesimlocked is zodat hij alleen binnen België werkt?

<< Op zich zou dat niet illegaal zijn, de Belgische wetgeving zegt van “kijk, het toestel mag niet geblokkeerd worden naar andere Belgische gebruikers toe”, ik weet niet of dat ook naar het buitenland toe geldt. >> Okay.

<< Dus ik weet dat het toestel binnen België moet kunnen functioneren met alle operatoren. >> Okay, en dan…

<< Dus normaalgesproken zijn ze helemaal niet gesimlocked. >> En dan een laatste vraagje, ik weet niet hoeveel u daarvan weet, maar er zijn geruchten dat Mobistar maar vijf euro per iPhone verdient.

<< Het zal waarschijnlijk niet veel meer zijn, het zal rond de vijf à tien euro zijn. Ik weet dat de marges op toestellen sowieso miniem zijn en zeker op van die A-merk-toestellen, dat zal niet veel meer zijn. >> Ja, okay

<< Uiteindelijk betaalt u hier in België gewoon de normale prijs van het toestel, en in al die landen zoals Nederland waar dat systeem bestaat van die koppelverkoop betaalt de operator eigenlijk een stuk van de telefoon in ruil voor het feit dat jij een abonnement bij hem neemt en dat het toestel geblokkeerd mag worden. Euhm, daar draagt de operator dus een stuk van de aankoopprijs van het toestel. En dat is hier natuurlijk niet, het toestel is simlockvrij en door iedereen bruikbaar dus Mobistar gaat natuurlijk niet een deel van die kosten op zich nemen. >> Okay, is goed.

<< Goed? >> Heel erg bedankt!

<< Alsjeblieft! >> Dag.

<< Bye.

Deze medewerker beweert dus dat er geen simlock op de iPhone zit, maar dat medewerkers liever niet aan buitenlanders verkopen en dus met smoesjes over een simlock en dergelijke aan komen zetten. Daarnaast krijgen we een bevestiging van het verhaal dat Mobistar maar € 5 per iPhone verdient, al is het de vraag of elke Mobistar Center-medewerker weet welke afspraken er precies met Apple zijn gemaakt.

Een dame in een ander Mobistar Center was niet in staat om uitgebreid vragen te beantwoorden omdat ze als enige medewerker in de winkel stond en eigenlijk klanten moest helpen, maar ze wist nog wel te vertellen dat er bij buitenlandse simkaarten bepaalde functies niet werken. Welke functies dat zijn wist ze niet, maar er zal waarschijnlijk op de Visual Voicemail worden gedoeld.

Tipgever René stuurde nog het volgende over ‘het geval Bree‘:

In Bree zijn 4 iPhones geleverd die allemaal al weg zijn natuurlijk. Deze iPhones zijn land-gelocked. Werken dus alleen met Belgische sim-kaarten. De mensen in de winkel worden gek gebeld uit diverse landen, waarschijnlijk nav bericht op internet dat er in Bree iPhones op voorraad zouden zijn.

We hebben zelf ook contact opgenomen met de winkel in Bree, maar veel verder zijn we daar niet geholpen.

Voor de volledigheid: de iPhone kost in België €525 (8GB) en €615 (16GB), maar de voorraad is nog steeds zeer beperkt. Van de vijf winkels die wel belden hadden er een aantal nog steeds geen nieuwe voorraad ontvangen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 31 oktober 2009, 22:20
Categorieën Jailbreak, Providers
Onderwerpen belgische apps, mobistar, simlock

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.