Gravis wil iPhone voor de kerst in de winkel

De grote Duitse Mac-winkelketen Gravis wil de iPhone nog voor de kerst in eigen winkels gaan aanbieden, ook al verbiedt het contract tussen T-Mobile en Apple dat.

Gravis iPHoneDuitslands grootste Apple-aanbieder Gravis is er vast van overtuigd dat ze nog voor de kerstdagen de iPhone kunnen gaan verkopen. Gravis-baas Archibald Horlitz gaat er vanuit dat het lukt: de onderhandelingen met T-Mobile zijn al in een vergevorderd stadium. Toch zal de winkelketen de iPhone alleen op een beperkt aantal lokaties kunnen verkopen: Berlijn en München. Pas volgend jaar moet de iPhone dan in alle filialen verkocht worden. Gravis lukt wat MediaMarkt eerder niet lukte.


“Vanaf het begin was het de bedoeling om de verkoopkanalen uit te breiden”, zegt Gravis-baas Archibald Horlitz. “Zo is het ook in de VS gegaan. De distributie van zo’n cult-artikel moet breed zijn, net als bij de iPod.” De prijs blijft bij Gravis waarschijnlijk wel hetzelfde: 399 euro bij afsluiting van een abonnement, net als in de T-Mobile-shops waar op dit moment ongeveer 700 iPhones per dag over de toonbank gaan. Gravis verzorgt sinds kort ook de computerafdelingen in de Karstadt-warenhuizen en wil dit in de periode tot zomer 2008 uitbreiden naar 30 tot 50 lokaties. Het bedrijf heeft zelf 29 eigen winkels in Duitsland.

Volgens informatie van de Financial Times Deutschland bepaalt het contract tussen Apple en T-Mobile echter, dat de mobiele operator de iPhone niet via een handelspartner of een electronicaketen mag verkopen. Daarnaast dicteert Apple hoe T-Mobile de iPhone in Duitsland mag promoten. Kort nadat de iPhone in de VS op de markt kwam had Gravis al vitrines met de iPhone in de eigen shops neergezet en organiseerden ze een iPhone Tour (zie afbeelding). Ze gingen er op dat moment vanuit dat ze de iPhone vast en zeker zouden kunnen aanbieden. Eigenlijk kan Apple ook niet om deze winkelketen heen: Gravis heeft voor 2008 een omzet gepland van 170 miljoen euro en daarbij zijn de Karstadt-shops nog niet meegerekend. Hoe deze nieuwe deal toch in het contract van T-Mobile past is niet helemaal duidelijk: in het artikel in de Financial Times beweert topman Philipp Humm van T-Mobile namelijk dat de ervaring van Apple in de VS juist laat zien, dat een beperkt verkoopkanaal beter werkt dan wanneer de iPhone op elke straathoek verkrijgbaar zou zijn.

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.