Europese iPhone alleen kansrijk als statussymbool

De Europese iPhone krijgt het moeilijk: mensen zullen het als statussymbool willen kopen, maar de beperkte functionaliteit en distributienetwerk staan succes bij het grote publiek in de weg.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Grote toestelfabrikanten hebben niets te verliezen als de iPhone straks in Europa verkrijgbaar is. Volgens Reuters zal Apple moeite hebben om de hoge prijs van 399 euro ($553) te rechtvaardigen, in een markt waar mensen gewend zijn om flinke toestelkorting te krijgen bij afsluiting van een abonnement.


De verkoop van de iPhone in de VS is spectaculair: sinds eind juni heeft Apple een miljoen iPhones verkocht. Maar datzelfde aantal verkoopt Nokia in een dag! De marketingcampagnes voor de iPhone richten zich op speciale functies zoals muziek luisteren, waar concurrenten zoals Nokia, Sony Ericsson en Samsung met hun muziektelefoons alleen maar van kunnen meeprofiteren.

De iPhone is positief voor de telefoonmarkt, denkt analist Ben Wood van CSS. Operators die het iPhone-contract mislopen zullen zoeken naar alternatieven. Zo heeft Vodafone in het Verenigd Koninkrijk al een reeks nieuwe toestellen en diensten voor het feestdagen-seizoen aangekondigd, waaronder een muziekdienst met onbeperkte toegang.

Volgens analisten kan Apple in Europa aanvankelijk profiteren van de sterke merknaam en de trouwe groep volgelingen, maar het beperkte aanbod van één telefoon die ook nog maar bij één mobiele operator onder strikte voorwaarden verkrijgbaar is, zet een rem op de verkopen. Neil Mawston van Strategy Analytics:

“Je hebt een merk, een product en een distributiekanaal nodig om marktaandeel te krijgen. Ze hebben het merk, maar het product is beperkt en de distrubutie ook”.

De iPhone zou concurrentie kunnen ondervinden van de Nokia N95, die een snellere internetverbinding (3G), een 5 megapixel camera en ingebouwde GPS heeft. Dat toestel is bij langere contractduur gratis, terwijl de iPhone ongesubsidieerd wordt aangeboden. 3G is een must geworden voor toestelfabrikanten; EDGE-netwerken zijn schaars in Europa.

Maar niet alle analisten zijn het daarmee eens. Dezelfde Ben Wood, die al eerder ter sprake kwam, denkt dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt: “Mensen kopen het toch als statussymbool”. Voor een kleine groep zal dat gelden, maar het grote publiek zal Apple onder de huidige voorwaarden moeilijk kunnen bereiken met de iPhone.

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.