Elon Musk: ‘Apple had eerder met de Apple Car moeten beginnen’

Volgens Elon Musk is Apple een grotere concurrent dan Google voor zelfrijdende auto's. Ze zijn alleen veel te laat begonnen, vindt de topman van Tesla.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Tesla-oprichter Elon Musk verwacht dat de Apple Car relatief laat op de markt komt en dat de massaproductie pas in 2020 zal plaatsvinden. Musk denkt dat zijn bedrijf weinig last zal hebben van Google, maar verwacht in de toekomst vooral concurrentie van Apple. Ondanks die dreiging noemt Musk het project een ‘gemiste kans’.


Re/code conference met Elon Musk

Musk: ‘Apple Car rijkelijk laat, maar wel succesvol’

Elon Musk werd geïnterviewd tijdens de Re/code-conferentie die momenteel in volle gang is. Uiteraard kwam daarbij de onvermijdelijke Apple Car ter sprake. Op de vraag waar Musk de meeste concurrentie verwacht op het gebied van zelfrijdende auto’s, antwoordde Musk dat hij het meest verwacht van de Apple Car. “Ik denk dat het geweldig is dat ze dit doen en ik hoop dat het gaat lukken”, aldus Musk. “Het is alleen een gemiste kans. Het duurt nog een paar jaar… ze maken een goede auto en zullen succesvol zijn.” Net als bij goede wijn hebben Apple-producten soms wat meer tijd nodig.

Bekijk ook

Elon-Musk-BBC-interview

Tesla CEO Elon Musk weet het zeker: Apple bouwt een auto

Elon Musk, de CEO van autobedrijf Tesla, heeft geen geruchten meer nodig om het zeker te weten: dat Apple druk bezig is met een auto is een ‘open geheim’. Maakt de topman zich zorgen?

Musk vindt dat Apple veel eerder aan elektrische voertuigen had moeten beginnen. De massaproductie voor consumenten start waarschijnlijk pas in 2020. Dit sluit aan bij eerdere geruchten waarin werd gezegd dat de eerste modellen rond 2019 kunnen worden gepresenteerd, maar dat de productie pas in 2020 echt op gang komt. Dat lijkt nog ver weg, maar voor zo’n complex project is het een ambitieuze tijdlijn, zeker omdat dit de eerste poging van Apple zal zijn in een bedrijfstak die al meer dan een eeuw bestaat.

‘Google is geen concurrent’

Musk verwacht geen concurrentie van Google. Weliswaar is Google al een tijdlang bezig met zelfrijdende auto’s, maar ze zullen waarschijnlijk geen eigen consumentenmodel op de markt brengen. De kans is groter dat Google de technologie in licentie geeft aan bestaande autofabrikanten, verwacht Musk.

Elon Musk van Tesla

De Apple Car is de onofficiële naam voor de elektrische voertuig dat Apple aan het ontwikkelen is. Het zou daarbij mogelijk gaan om een zelfrijdende auto. De geheime plannen worden gesmeed binnen Project Titan. Er zijn de afgelopen twee jaar diverse aanwijzingen geweest dat Apple met een dergelijk project bezig is, onder andere het in dienst treden van diverse auto-experts en de belangstelling van Apple om een testtraject voor zelfrijdende voertuigen te gebruiken. Tim Cook heeft tot nu toe geheimzinnige uitspraken gedaan over het project, zonder het te ontkennen. Ondertussen zouden er al honderden techneuten en software-ontwikkelaars mee bezig zijn.

Bekijk ook

Apple Car concept uit 2021

Terugblik Apple Car: dit waren Apple’s (mislukte) autoplannen

Er gingen jarenlang geruchten over een zelfrijdende auto van Apple. Wat is de stand van zaken rondom de Apple Car? Wat is Project Titan? En waarom is Apple ermee gestopt?

Reacties: 9 reacties

  1. Misschien een van de redenen waarom de rest van de producten op dit moment zo achter blijft. Ik twijfel echt of dit nu een goed idee is voor Apple. Musk heeft veel meer affiniteit met mobiliteit dan Apple. Kijk naar Tesla maar vooral naar SpaceX. Wat Musk daar presteert is uitzonderlijk.

    En ondanks alle ervaring loopt Tesla tegen allerlei problemen aan terwijl ze al jaren bezig zijn in de automobielindustrie. Zelfs de grote merken lopen allemaal tegen behoorlijke uitdagingen aan bij het ontwerpen van een nieuwe auto. En zijn dus lang niet altijd succesvol. Dat maakt me sceptisch over Apple. Auto’s maken zit gewoon niet in hun DNA. Natuurlijk kan je beargumenteren dat de auto van de toekomst meer een software dan een hardware product is. Maar het is juist de software wat de laatste jaren behoorlijk misgaat. Bovendien zijn de marges in de autoindustrie vele malen lager dan wat Apple gewend is met iPhone.

    Kans van slagen acht ik ik dit moment 50/50.

  2. Origineel geplaatst door WvB22
    Bovendien zijn de marges in de autoindustrie vele malen lager dan wat Apple gewend is met iPhone.

    Wacht maar af totdat je de prijsstelling gaat zien, die marges komen wel goed hoor!

  3. Ben ik nou een van de weinigen die vind dat Apple zich helemaal niet met auto’s bezig moet houden? Uitbreiding naar de media-industrie (TV, etc) of home-automation, daar denk ik dat Apple behoorlijk wat toegevoegde waarde op kan leveren. Helemaal als ze zich als een enabler opstellen. Maar auto’s. Waarom dan ook niet meteen de Apple-bike of Apple-scooter?

  4. Origineel geplaatst door Richard
    Ben ik nou een van de weinigen die vind dat Apple zich helemaal niet met auto’s bezig moet houden? Uitbreiding naar de media-industrie (TV, etc) of home-automation, daar denk ik dat Apple behoorlijk wat toegevoegde waarde op kan leveren. Helemaal als ze zich als een enabler opstellen. Maar auto’s. Waarom dan ook niet meteen de Apple-bike of Apple-scooter?

    Je bent niet alleen, reken mij er ook maar bij.

  5. Ik vraag mij af of Apple een auto aan het ontwikkelen is… Misschien wel software en hardware wat autofabrikanten kunnen toepassen…? Het is een totaal andere tak van sport, ben het er volledig mee eens dat je hier verstand van moet hebben. Ik denk en misschien hoop ik er wel op dat Apple een toepassing voor de autoindustrie ontwikkeld en niet een auto. Zomaar een auto bouwen kost alleen maar geld. Tesla is niet financieel gezond, laat staan financieel onafhankelijk. En zo zijn er nog véél meer autofabrikanten welke in hetzelfde bootje zitten.

  6. Helemaal eens met bovenstaande reacties.
    Apple kan een prima (dienende) rol spelen in Car-Intelligence. Maar in het constructieve aspect van auto bouwen heeft het nul ervaring.
    Je kan expertise inkopen maar daarmee verander je nog niet het DNA van het bedrijf.
    Daarbij verliezen ze nu in zo’n tempo focus op hun kernactiviteiten dat het gewoon een brug te ver is.

  7. Waarom niet?

    Ik hoor al die Telecombobo’s 10 jaar geleden nog joelen:
    “Wahaha Apple en mobiele telefoons, dat wordt nooit wat. Laten ze zich maar bij computers houden”

    We weten allemaal hoe dat afgelopen is… 🙂

  8. Origineel geplaatst door iEric
    Waarom niet?
    Ik hoor al die Telecombobo’s 10 jaar geleden nog joelen:
    “Wahaha Apple en mobiele telefoons, dat wordt nooit wat. Laten ze zich maar bij computers houden”
    We weten allemaal hoe dat afgelopen is…

    Precies dat. Think different. Iedereen denkt vanuit het concept auto, denk vanaf de andere kant: computer.

  9. @WvB22: Musk heeft veel meer affiniteit met mobiliteit dan Apple. Kijk naar Tesla maar vooral naar SpaceX.

    Musk kwam ook niet uit de autoindustrie, maar heeft zijn naam daar nu in gemaakt.