Apple werkt aan nieuw advertentieprogramma ViP voor iPhone-apps

Apple kondigde een paar weken geleden iAds aan en is daarmee in één klap een geduchte concurrent van gevestigde namen als AdMob. Maar daarnaast blijkt Apple-dochter Quattro Wireless nog met een ander advertentieprogramma bezig te zijn. Een ontwikkelaar ontving een e-mailtje van het bedrijf waarin ze aankondigen dat deze maand het ViP-programma van start gaat. […]

apple quattroApple kondigde een paar weken geleden iAds aan en is daarmee in één klap een geduchte concurrent van gevestigde namen als AdMob. Maar daarnaast blijkt Apple-dochter Quattro Wireless nog met een ander advertentieprogramma bezig te zijn. Een ontwikkelaar ontving een e-mailtje van het bedrijf waarin ze aankondigen dat deze maand het ViP-programma van start gaat. ViP staat voor Verification of iTunes Purchase. ViP is meteen gekoppeld aan de aankopen in iTunes, zodat ontwikkelaars kunnen zien hoeveel gebruikers de applicatie daadwerkelijk hebben gekocht en hoe de conversie van getoonde advertenties is.

ViP kan daarmee iets aanbieden wat geen enkele andere aanbieder buiten Apple om kan doen: bepalen hoeveel mensen een applicatie daadwerkelijk kopen, wanneer er reclame voor wordt gemaakt. Zodra een gebruiker de applicatie downloadt, zal de reclame niet meer verschijnen. Dat is logisch, want als je de app al gekocht hebt, ben je niet meer geïnteresseerd in banners. Momenteel is het voor app-ontwikkelaars en advertentienetwerken vrijwel onmogelijk om te bepalen of iemand een bepaalde applicatie al heeft geïnstalleerd en of er (nadat de klant is doorgestuurd naar iTunes) daadwerkelijk een aankoop is gedaan.

ViP is een dienst van Quattro Wireless, het advertentiebedrijf dat Apple een paar maanden geleden overnam. Door de directe koppeling met iTunes kunnen ze ontwikkelaars veel gedetailleerdere en beter kloppende statistieken geven. Er is geen SDK of integratie aan serverzijde nodig, zoals bij AdMob. Quattro Wireless besluit de e-mail dan ook met de tekst: “this cannot be duplicated by any of our competitors.” Apple hoeft andere advertentienetwerken niet buiten te sluiten, maar kan met niet-te-kopiëren functies toch zorgen dat eigenlijk niemand straks om Apple’s eigen advertentienetwerk heen kan.
apple vip program

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 6 mei 2010, 11:35
Categorie Apple
Onderwerp reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.