Apple stoot Coca Cola van troon als meest waardevolle merk

Apple is het meest waardevolle merk ter wereld, en heeft daarmee Coca Cola voor het eerst in 13 jaar van de troon gestoten.

apple store amsterdamApple is het meest waardevolle merk ter wereld. Dit blijkt uit onderzoek van Interbrand, dat vandaag een nieuwe top 100 lijst met merknamen naar buiten heeft gebracht. Nog nooit eerder wist Apple de eerste plek in Interbrand’s toplijst te bemachtigen. Daarmee heeft Apple dan ook voor het eerst in 13 jaar Coca Cola van de eerste plek gestoten.

Apple heeft volgens Interbrand een merkwaarde van ruim 98 miljard dollar, zo’n 5 miljard dollar meer dan Google, dat op de tweede plek staat. Beide bedrijven groeiden het afgelopen jaar met respectievelijk 28 procent en 34 procent in waarde. Coca Cola groeide ook in merkwaarde, met 2 procent, maar hierdoor was het merk ‘slechts’ ongeveer 79 miljard dollar waard. Genoeg om de derde plek te bemachtigen.

Technologiebedrijven worden goed in de toplijst gerepresenteerd. Samsung groeide met 20 procent en staat met een waarde van bijna 40 miljard 000 dollar op de achtste plek. IBM en Microsoft, hoewel weinig gegroeid, staan op plek vier en vijf. De enige krimper in de top 10-lijst is Intel, dat 5 procent van zijn merkwaarde verloor.

Dit is voor het eerst in 13 jaar dat Coca Cola in Interbrand’s lijst van de troon wordt gestoten, maar andere onderzoeken hadden Apple al langer hoog staan. In 2011 zette Millard Brown’s Brandz-onderzoek Apple bovenaan de lijst, met daaronder Google, IBM, McDonald’s, Microsoft en daarna pas Coca Cola.

Interbrand merknaam Apple

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 30 september 2013, 16:09
Categorie Apple
Onderwerp merknaam

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.