Apple ID voortaan verplicht bij afspraak met Genius Bar

Apple stelt nu een Apple ID verplicht als je een afspraak bij de Genius Bar wil boeken. Dat moet no-shows voorkomen.

Apple Store Genius Bar spotlightWil je een afspraak maken bij de Genius Bar, dan moet je voortaan een Apple ID invoeren. Voorheen hoefde je alleen een naam, adres en e-mail in te voeren om een afspraak te boeken. Ook bij het boeken van workshops moet je voortaan je Apple ID invullen. Je krijgt op je profielpagina een lijst te zien van al je afspraken in verleden en toekomst. Het gebruik van Apple ID’s moet de kans vergroten dat mensen komen opdagen op afspraken.


Maar er is meer: het Apple ID wordt steeds meer dé manier om jezelf de identificeren in Apple Store, App Store en de rest van het Apple-ecosysteem. Tegelijk komt Apple ook met alternatieven: met de Touch ID sensor hoef je op de iPhone 5s straks geen wachtwoorden meer in te voeren om aankopen te doen.

De reden om voor afspraken met de Genius Bar een Apple ID te vereisen, zou ook zijn om gebruikers meer controle te geven over hun afspraak. Je kunt op een later moment makkelijker inloggen en de afspraak verplaatsen. Maar voor het Genius Bar-personeel is het ook handig: aan de hand van het Apple ID kunnen ze zien wat een klant eerder heeft gekocht en kan uitleg over de Apple TV achterwege blijven als blijkt dat iemand al vijf Apple TV’s thuis heeft staan. Er is ook in één oogopslag te zien welke supporttickets nog open staan.

In China heeft het verplicht stellen van de Apple ID nog een ander gunstig effect: het voorkomt dat scalpers hun werk kunnen doen. Scalpers zijn mensen die bij de Apple Store grote hoeveelheden iPhones opkopen, waardoor gewone klanten misgrijpen. De afgelopen tijd boekten scalpers enorm veel afspraken bij de Genius Bar, om ze vervolgens met winst te verkopen aan klanten die snel geholpen willen worden.

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.