Uitgeverij Sanoma ziet mobiel gebruik fors toenemen

Uitgeverij Sanoma heeft nieuwe cijfers (van september) over het gebruik van mobiele apps en website gepubliceerd.

SanomaUitgeverij Sanoma heeft gisteren nieuwe cijfers over het gebruik van mobiele applicaties bekendgemaakt. Twee jaar geleden ging de eerste mobiele applicatie live, de officiële iPhone-applicatie van nieuwssite NU.nl. De teller staat inmiddels op 21 apps voor twee mobiele platformen, die samen meer dan een miljoen keer zijn gedownload. Daarnaast zijn er vijftien mobiele websites gelanceerd.


Voor de iPad, die Apple eind juli in Nederland lanceerde, zijn door Sanoma Digital (de tak die zich met digitale media bezighoudt) inmiddels drie specifieke applicaties uitgebracht. Een daarvan is NU HD, die in de eerste dagen zo’n 80.000 keer is gedownload. Daarnaast bracht Sanoma het populaire autoblad Autoweek naar de iPad en recentelijk kreeg gamesmagazine Gamer.nl zijn eigen iPad-applicatie met HD-video’s. Begin dit jaar zei de uitgever nog dat er dit jaar een paar ton in de ontwikkeling van iPad-applicaties geïnvesteerd zou worden.

Joris van Heukelom, Director Digital Publishing Sanoma Digital:

Naast het feit dat we de miljoenste mobiele ‘App’ in Nederland hebben weggezet, zien we ook een stevige toename in het gebruik van mobiele sites. Het lijkt alsof het internet als succesvol publicatiemedium dankzij ‘Mobile’ nog een extra slinger heeft gekregen. Mijn voorspelling is dat Apps het gezicht van het internet de komende jaren grondig zullen wijzigen. Het wordt nog toegankelijker, gebruiksvriendelijke, intenser en veelvuldiger in gebruik.

Sanoma telde afgelopen maand (september) 1,7 miljoen unieke bezoekers op haar apps en mobiele websites, die samen 113 miljoen pageviews genereerden. Met name de apps van NU.nl laten indrukwekkende cijfers zien. De NU iPhone-app genereerde een totaal van ruim 61 miljoen pageviews en ook de mobiele website van NU.nl doet het met ruim 28 miljoen pageviews niet verkeerd. De Android-applicatie van NU.nl staat met ruim negen miljoen pageviews op de derde plaats, een cijfer dat vergelijkbaar is met de NU HD-applicatie voor de iPad.

Rachel Gomez y Maseland, Sales Director van Sanoma Digital:

We zijn steeds beter in staat ons mobiel bereik te kapitaliseren. Door het engagement en de goede targeting mogelijkheden is de click through rate (of mensen doorklikken naar andere artikelen, red.) buitengewoon hoog. Daarnaast leren we uit onderzoek dat het opnemen van mobiel in de mediamix de merkbetrokkenheid beïnvloedt. De smartphone is een zeer persoonlijk medium dat zich bij uitstek leent voor interactie tussen merk en klant.

Bron: Persbericht Sanoma Digital

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.