ThinkUp voor iPhone geeft je data uit persoonlijke sociale media

Crowdfundingsproject ThinkUp wil je via een open source app statistieken en inzichten uit je persoonlijke sociale media geven.

ThinkUpCrowdfunding-project ThinkUp wil gebruikers via hun app meer plezier uit sociale netwerken laten halen. De ontwikkelaars willen dit bereiken door antwoord te geven op vragen als “Heeft mijn tweet van gisteren mensen laten lachen? of “Praat ik teveel over mezelf?” en “Wie waren deze week mijn grootste fans op Facebook en Twitter?”. Dat zijn nogal navelstaarderige vragen, maar ThinkUp draait niet alleen maar om bevestiging en bewondering. Zo laat ThinkUp je ook weten wie van jouw volgers of vrienden in de buurt woont, en welke vrienden je het contact mee lijkt te hebben verloren. Zo kunnen gebruikers worden herinnerd om eens bij iemand langs te gaan, of om een verwaterd contact weer aan te halen. The Verge noemde ThinkUp een welwillende versie van Klout, doordat de app wel sociale statistieken en inzichten aan gebruikers levert, maar zonder marketing tie-ins en de verkoop van gebruikersgegevens aan bedrijven.

Op de website van het crowdfundingsproject staat precies wat ThinkUp wil doen en zijn. Wel: gebruikers de leukste gegevens en statistieken over hun persoonlijke sociale netwerken geven -informatie die je nergens anders vindt. Niet: een populariteitswedstrijd organiseren, waarbij het draait om het hebben van de meeste volgers. Daarnaast zet ThinkUp sterk in op betrouwbaarheid. De dienst belooft zonder toestemming niets met je persoonlijke data te doen, slaat geen informatie op -het systeem is open source- en probeert gebruikers niet te activeren om hun sociale netwerken anders of meer te gaan gebruiken. Het wil gebruikers simpelweg dezelfde waardes en inzichten uit hun sociale media laten halen als grote tech- en marketingbedrijven, zoals Facebook en Twitter.

De app was oorspronkelijk een persoonlijk project van de ontwikkelaars, maar nu proberen ze genoeg geld binnen te halen om de app in januari 2014 in de App Store te laten verschijnen. De dienst zal worden gefinancierd door middel van abonnementen, en de crowdfunding campagne biedt verschillende lidmaatschappen met verschillende niveaus van beloningen, toegang en diensten. Als 1000 mensen zich voor 5 dollar per maand aanmelden is de app volgens de ontwikkelaars levensvatbaar. Op dit moment heeft ThinkUp bijna de helft van de benodigde 1000 abonnees binnen, met nog 31 dagen te gaan. In de video’s is helaas nog weinig van de uiteindelijk app te zien; er wordt nog druk aan het ontwerp gesleuteld.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 oktober 2013, 16:03
Categorie Sociaal netwerken
Onderwerpen crowdfunding, sociale netwerken

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.