Uitgelicht
Apple's maart 2024-aankondigingen

Review: FlickTunes, iPhone veilig bedienen in de auto

FlickTunes is een applicatie waarmee je in de auto je muziekcollectie kunt afspelen, zonder op het scherm te kijken. Pauzeren, 30 seconden vooruit of achteruit springen, fast forward of een afspeellijst starten: je doet het blind met een vingerbeweging.

flick tunes iphoneDe komende dagen zullen veel mensen in de auto kruipen om op bezoek te gaan bij familie en vrienden. Om het een beetje gezellig te maken in de auto zet je een muziekje op… maar dan wel op een veilige manier, zonder over de weg te slingeren. FlickTunes heeft daarvoor de oplossing: met deze gratis applicatie zorg je dat je je ogen op de weg kunt houden en met vingerbewegingen (flicks) de muziek kunt bedienen. FlickTunes is ook de eerste iPhone-applicatie die als donationware wordt aangeboden: je kunt het gratis installeren en daarna bepaal je zelf via een In App Purchase hoeveel je ervoor over hebt.

De donaties zijn nogal hilarisch: als je wilt kun je zelfs €359,99/$449,99 doneren als je de applicatie echt fantastisch vindt. Hoewel, dat is maar een grapje want de ontwikkelaar stelt bij het aantikken van deze keuze voor om toch een wat normaler bedrag te kiezen: €0,79/$0,99, €1,59/$1,99, €2,99/$3,99 of €5,99/$7,99. Je hoeft trouwens niet te betalen, want de applicatie is en blijft volledig functioneel.

FlickTunes bevat een scherm met uitleg welke vingerbewegingen je tot je beschikking hebt. Met een bladerbeweging ga je naar het volgende nummer, met een vingerflick omhoog of omlaag pauzeer je de muziek en met dezelfde beweging laat je de muziek weer verder spelen. Je kunt 30 seconden vooruit of achteruit springen, het volume opvoeren of omlaag draaien, fast forward scrollen of een nieuwe afspeellijst starten. Het kost even wat moeite om de vingerbewegingen onder de knie te krijgen, al wijzen ze zich eigenlijk vanzelf. Mocht je toch moeite hebben om de vingerbewegingen te onthouden, dan kun je via de algemene instellingen van de iPhone heel gedetailleerd je eigen voorkeuren aangeven. Je hebt de keuze uit 1-, 2- of 3-vingerbewegingen, je kunt de gevoeligheid van de vingerbewegingen met een schuifknop aanpassen en de popups in- en uitschakelen.

Het mooie is ook, dat je je eigen font en layout kunt kiezen en dat je de applicatie staand en liggend kunt gebruiken. Best een donatie waard dus, deze applicatie. Het komt namelijk niet alleen van pas in de auto, maar ook op andere plekken waar je geen schermknoppen kunt bedienen: op de loopband in de sportschool, tijdens het joggen, tijdens het koken, op de fiets of tijdens het multitasken met een baby op je arm. Slechtzienden hebben ook opeens geen moeite meer om de muziekfuncties van de iPhone te bedienen.

Een ander bijkomend voordeel is dat je applicaties zoals MyPlaylists niet meer nodig hebt. FlickTunes stelt je in staat om een ad-hoc afspeellijst aan te maken zonder dat je de applicatie hoeft te verlaten.

FlickTunes is een goede vervanger van de standaard aanwezige iPod-applicatie op de iPhone. Je hebt alle muziek tot je beschikking, kunt ad-hoc een afspeellijst aanmaken en bedient alles zonder op het scherm te hoeven kijken. Er zijn meer applicaties waarmee dat kan, maar FlickTunes heeft een sympathiek betaalmodel gevonden: gewoon gratis installeren en daarna zelf met een donatie betalen hoeveel de applicatie je waard is. Het mooie is dat bijna alles, inclusief de weergave op het ‘now playing’-scherm tot de vingerbewegingen toe, aanpasbaar is.

Info: FlickTunes