Review: Alpine Racer, skiën en snowboarden in 3D

Review van Alpine Racer, een game waarbij je downhill gaat skiën en snowboarden. De game valt tegen: te weinig races en te makkelijke besturing, zelfs in de betaalde versie.

Alpine RacerAlpine Racer is een nieuwe game van Namco waarmee je downhill kunt skieën en snowboarden. Het idee van zo’n game is best goed: Downhill Bowling of met een auto een parcours naar beneden scheuren, terwijl je onderweg obstakels moet zien te vermijden is leuk om te doen. Maar Alpine Racer blijkt bij de reviewers toch een beetje tegen te vallen.

Alpine Racer wordt gemaakt door Namco, het Japanse bedrijf dat druk in de weer is met iPhone-games: ze maakten Pole Position: Remix, Time Crisis Strike en laatst nog een Tamagotchi-spel. Deze keer gaan we skiën en snowboarden met Alpine Racer. Het doel van het spel is makkelijk uitgelegd: je gaat omlaag langs een parcours en probeert daarbij de baan te volgen en de bochten zo scherp mogelijk aan te snijden.

[flickr]set:72157614622970480[/flickr]

Onderweg kom je sneeuwpoppen, bomen, paaltjes en andere obstakels tegen, die je moet zien te ontwijken. Bots je toch tegen een obstakel, dan val je nog geen seconde op de grond en sta je meteen weer op de ski’s (of op het snowboard) en kun je met volle snelheid voortgaan. De acceleratie gaat vanzelf; remmen is alleen mogelijk door een bocht zodanig te nemen, dat je vanzelf afremt. In feite hoef je je alleen nog maar druk te maken om links en rechts te bewegen. Dat kan op twee manieren: via het touchscreen (controls op het scherm) of met de accelerometer. In de instellingen geef je aan welke bediening je het liefst hebt. Beide werken prima; iets te goed eigenlijk. Het is een eitje om zonder kleerscheuren het parcours af te leggen en van de baan raken is niet mogelijk.

Verschil tussen Lite en betaalde Alpine Racer

De gratis Alpine Racer Lite bevat één race en geeft je alvast een indruk wat de volledige versie (te koop voor €4,99) te bieden heeft. Na een keer of tien ben je wel uitgekeken op deze race. Wat echter jammer is, is dat de volledige versie niet veel meer biedt: 3 races in totaal en dat is veel te weinig. Het is ook precies waar de reviewers in de App Store over klagen. Er zijn twee spelvarianten: Story Mode en Time Attack. Je kunt alleen racen, tegen een andere speler of met een ‘ghost’.

In de Lite-versie kun je geen spelkarakter kiezen en ben je beperkt tot één race. De betaalde versie heeft races in een bergdorp en in een schemerachtig parcours. De graphics zijn acceptabel, maar niet om over naar huis te schrijven. Hieronder zie je een filmpje van Namco zelf. Wat je hierin te zien krijgt, is eigenlijk alles wat de game te bieden heeft. Een beetje een tegenvaller dus.

Alpine Racer is een goed idee, maar met een matige uitvoering. Voor de prijs van €4,99 zou je eigenlijk meer races en meer variaties verwachten. Nu is het een spel waar je snel op uitgekeken raakt en dat erg makkelijk te spelen is: je kunt niet van de baan raken en als je een object raakt sta je meteen weer op de been. Tip: installeer de Lite-versie, speel een paar keer en je weet wat je mist als je de betaalde versie laat liggen. Niet veel.

Info: Alpine Racer

• Ontwikkelaar: Namco
  • Applicatie: Alpine Racer